Enkele post bekijken
Oud 28th November 2007, 23:22
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Daar heb je groot gelijk in. Al stel ik mij een beetje vragen bij het argument 'verklaring volgens Vandale'. Als het gaat om zo'n eigenschappen als 'jaloersheid', 'vertrouwen' ... dan zie ik dat echt liever als een ruimer begrip dan de letterlijke betekenis volgens een woordenboek. (Het is zo een beetje een echte dooddoener, snap je)

Dat was ook geen argument. Ik haalde dat maar aan omdat je er nu eenmaal niet om heen kan dat in het begrip jaloezie 'iemand iets niet gunnen' vervat zit. Zonder dat 'kenmerk' spreek je niet van jaloezie. Je kan pas discussiëren en argumenten aanhalen als je allemaal op dezelfde golflengte zit hé. Het ging in mijn ogen niet steeds over jaloezie. Als je jaloezie bekijkt zoals Vandale het omschrijft kan je er volgens mij niet omheen dat het geen positieve kanten heeft. Als je het aspect van 'iemand iets niet gunnen' weglaat, komen we op ander terrein natuurlijk. Dit is gewoon een erg belangrijke nuance en het citeren van de Vandale was de gemakkelijkste manier om die aan te halen.
Maar dit verwoord je allemaal ook wel een beetje in je laatste alinea
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden