28th November 2007, 18:15
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
|
|
28/11 Taal speelt rol in welbevinden van allochtone leerlingen in onderwijs
Aangezien we toch wel veel de termen 'welbevinden' en 'betrokkenheid' tegenkomen in de opleiding vond ik dit wel een passend artikel...
Niet zozeer de afkomst of de duur van het verblijf in België, maar wel de taal speelt een belangrijke rol in het welbevinden van allochtone leerlingen in het secundair onderwijs. Dat is de voornaamste conclusie van een onderzoek van de Universiteit Hasselt. In totaal werden zevenduizend leerlingen uit acht Limburgse scholen bevraagd met als centraal thema: "Welke leerlingen voelen zich minder goed op school en waarom?".
De slechte kennis van het Nederlands als spreektaal thuis speelt bovendien een grote rol in de achterstand die allochtone leerlingen in het secundair onderwijs oplopen, zo zegt doctor-assistent Steven Lenaers van de Universiteit Hasselt.
Andere conclusie uit het onderzoek is dat de relatie tussen goede schoolprestaties en het zich goed voelen op school minder sterk aanwezig is bij allochtone dan bij autochtone leerlingen. Turkse en Marokkaanse studenten blijken vooral graag naar school te gaan omwille van de sfeer en het contact met medestudenten.
BRON: http://www.gva.be/nieuws/in_de_rand/
|