28th November 2007, 17:18
|
|
Prime Integrator
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door T_cools
De mens wil alles definieren om er vat op te krijgen.
|
Dat heeft niets te maken met 'ergens vat op willen krijgen', ik wilde met die verwijzing aantonen dat de betekenis van jaloezie sowieso gaat over iemand anders iets niet gunnen. Dat kan nooit positief zijn in mijn ogen. Als je jaloezie gebruikt in een context waabijr het niet gaat over het al dan niet gunnen van iets aan iemand, heb je het helemaal niet over jaloezie maar over iets anders (in enkele van bovenstaande gevallen bijv. over trots en fierheid).
Citaat:
Het is daarom moeilijk om te zegge of jaloezie positief of negatief is je moet het ruim bekijken en ook in vanuit welke context het komt. Een gezonde jaloezie is voor mij geen slechte jaloezie, een ziekelijke daarentegen wel.
|
En nu is de vraag natuurlijk: in welke context vind jij jaloezie wel positief? En wat is gezonde jaloezie? Want imho is dat een contradictio in terminis.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|