Huidkanker treft het vaakst de linkerkant van het lichaam
Kwaadaardige melanonen, die vaak het gevolg zijn van een te grote blootstelling aan zonlicht, zijn meestal te vinden op de linkerkant van het lichaam, zo meldt de Independent on Sunday. Dat heeft mogelijk te maken met het feit dat we bij het zonnebaden meestal in zuidelijke richting liggen.
Dodelijkste vorm
Melanomen zijn de ernstigste, dodelijkste vorm van huidkanker. De voorbije twintig jaar is het aantal gevallen in de westerse wereld verdubbeld. Dat de oorzaak te zoeken is in ultraviolette zonnestralen is al lang bekend en verklaart de vele soorten beschermende zonnecrème die op de markt zijn. Nieuw is wel dat de tumoren vooral aan de linkerkant van het lichaam blijken op te treden. Dat blijkt uit onderzoek dat in Engeland, Schotland, Nederland, Australië en de VS werd uitgevoerd naar melanomen en waarvan de resultaten deze week verschijnen in het Europees vakblad Journal of Cancer.
Geen toeval
De vorsers onderzochten ongeveer 100.000 tumoren en concludeerden dat in alle vijf de landen deze vorm van huidkanker veel vaker voorkwam aan de linker- dan aan de rechterkant van het lichaam. Volgens de vorsers zijn de cijfers te eenduidig om van toeval te kunnen spreken, maar hoe het precies komt weten ze nog niet.
Links- en rechtshandig
Met de vraag of iemand links- dan wel rechtshandig en daardoor de verschillende helften van het lichaam anders insmeert blijkt het niets te maken te hebben. "Want de melanomen zijn zowel op de bovenste als op de onderste lichaamsdelen vooral links aan te treffen". Waarschijnlijker lijkt het dat melanocytes, de huidcellen die verantwoordelijk zijn voor de productie van melanine, het pigment dat ons moet beschermen tegen schadelijke straling, om de een of andere reden aan de ene kant van het lichaam beter zijn ontwikkeld dan aan de andere.
Zuidwaarts
Ook het feit dat mensen op het noordelijk halfrond bij het ochtendlijke zonnebaden zuidwaarts liggen, waardoor de linkerhelft van het lichaam sterker verbrandt tijdens de westwaartse doortocht van de zon en de zonneklopper eerder geneigd is na de middag zijn lichaam te bedekken kan een rol spelen. Maar wat dan de oorzaak is voor het (iets lagere) verschil in Australië, dat op het zuidelijk halfrond ligt, dat weten de onderzoekers ook niet. Voorlopig blijft het advies voor mensen die de zon opzoeken dus: niet te lang blijven liggen, goed insmeren en de linkerkant zeker niet vergeten. (belga/tdb)
Het laatste nieuws 25/11/2007
Allemaal goed en wel. Nu weet ik teminste als ik ooit huidkanker krijg van het zonnen, dat dit aan mijn linkerkant zal gebeuren. Een hele geruststelling. Het zal wel.
Iedereen weet dat da zon ook kanker kan veroorzaken. Net als alle andere dingen om je heen. En om je te beschermen tegen de zon, heb je verschillende dingen die je kan doen. Je kan je goed insmeren, de zon rond de middag vermijden, onder een paraplu liggen, ... Dus eigelijk het advies dat in dit artikel gegeven wordt, weten de meeste mensen ook, denk ik. Voor de rest vind ik dit een zwak artikel.
Ofwel heb je huidkanker, ofwel niet. Als ik het heb, ga ik zeker niet stoeffen dat het aan mijn linker- of rechterkant is.
|