Onderwerp: Huidkanker
Enkele post bekijken
Oud 26th November 2007, 23:16
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User

Vlaams minister geeft 500.000euro voor proefproject screening darmkanker

Vanackere geeft 500.000 euro voor proefproject screening darmkanker

Vlaams minister van Volksgezondheid Steven Vanackere gaat 500.000 euro investeren in een proefproject om dikkedarmkanker systematisch te screenen.

Uit de acht ingediende proefprojecten heeft de minister dat van de Universiteit Antwerpen gekozen. Dat heeft het kabinet zaterdag bekendgemaakt.

Darmkanker is de tweede meest voorkomende kanker bij vrouwen en de derde kanker bij mannen, en in ons land sterven dagelijks twee mensen aan de ziekte. Nochtans zijn de kansen op genezing erg groot, 90 procent, wanneer de kanker vroeg genoeg opgemerkt wordt.

Uit dit artikel blijkt dat de overheid er wel iets aan wilt doen. Maar zal de mens niet altijd de wetenschap achterna lopen? Mijn visie over kanker is dat we het nooit volledig zullen kunnen bestrijden. De kankers worden agressiever en agressiever. Al zoekt de mens naar oplossingen, ze worden sterker en sterker. Toch denk ik dat wij zelf er ook op kunnen letten. Er wordt in de media wel verwezen naar wat de mogelijke oorzaken van kanker kunnen zijn. Maar beseffen we zelf wel hoe ‘gevaarlijk’ kanker is? We weten allemaal dat dit ernstige gevolgen kan hebben, maar weten we echt hoe fel je wel ‘aangetast’ wordt als je met deze vreselijke ziekte wordt geconfronteerd. Ik denk dat de media dit ons ook moet vertellen, want in mijn ogen wordt dit nog altijd wat afgeschermd. Als we wisten hoe zwaar en pijnlijk het wel kan zijn om zo’n ziekte te hebben..dan gaan we wel een stapje terugzetten, denk ik. Zouden er dan al niet een heel deel rokers hun sigaretje laten?
Met citaat antwoorden