Enkele post bekijken
Oud 26th November 2007, 19:22
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Nele Meuris
Het maakt echt allemaal niet uit of het nu enkel vrouwen zijn die vinden dat positieve jaloezie er is.
Het ging er gewoon over dat positieve jaloezie bestond, dat nu vrouwen er zo over denken of mannen. Dat maakt geen punt hé?

Zeker en vast niet en als je Barst zijn post goed leest zal je tot de conclusie komen dat dat voor zijn argumentatie ook helemaal niet uitmaakt.

Citaat:
Stel, je hebt een leuke relatie, en je bent noooooooit jaloers ookal doet je vriend(in) iets 'fout'. Is het dan wel een leuke relatie?

Euhm, ja? Ik ben al 6 jaar samen met mijn vriendin, ben nooit jaloers (ik vertrrouw haar tenslotte voor de volle 100%) en toch heb ik een erg leuke relatie, anders had ze ook geen 6 jaar (en langer) geduurd. Wat jij trouwens als 'positieve jaloezie' benoemt in je uiteenzetting is helemaal geen jaloezie.
Citaat:
Het kan je ego strelen en je fier maken dat je partner nog begeerd wordt door anderen.

In dit geval spreken we niet van jaloezie, maar gewoonweg van trots ofzo. Daar is uiteraard helemaal niets mis mee.
Citaat:
Je vertrouwt je partner opdat vlak omdat je hem/haar goed kent en je weet dat je er niets moet achter zoeken. Dat is elkaar begrijpen en vertrouwen wat dan een grote band schept op relatievlak.

Hetzelfde. Dit heeft helemaal niets met jaloezie te maken. Dit is gewoon een omschrijving van een goede relatie.
Jaloezie volgens Vandale:
Jaloezie: gevoel van afgunst ten opzichte van de blijken van genegenheid of liefde voor een derde van degene die men liefheeft en/of met wie men een relatie heeft
En voor alle duidelijkheid:
Afgunst: gevoel van leed of spijt over het goede dat een ander te beurt valt en dat men hem niet gunt (een lichtere graad van nijd)

Wat jij beschrijft is dus geen jaloezie. Jaloezie (volgens de definitie van Vandale) heeft geen goede eigenschappen.

En Karen, ik denk dat je volledig gelijk hebt in je laatste alinea!
En ik durf het bijna niet te zeggen, maar ook wel opvallend dat het allemaal eerstejaars zijn die dit beweren...
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden