Enkele post bekijken
Oud 16th December 2004, 12:38
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door katleen
Ben wel redelijk geschokt door deze reactie. Gebruik maar napalm dan zal het rap gedaan zijn.. wat voor houding is dat nu? Geef mij dan is een paar voordelen van het gebruik van napalm? En niet dat de oorlog rapper gedaan is hé, want dan is de oorlog niet gedaan, dan heb je gewoon het meeste slachtoffers gemaakt!

Napalm is een brandbom he. Dat mag zelfs nog gebruikt worden van de VN (kijk naar de bron die ik in een vorig bericht meegaf) alhoewel de meeste landen het niet meer doen na het overdreven gebruik van napalm door de V.S. tijdens de Vietnam-oorlog. De publieke reactie tegen dat soort wantoestanden was terecht en heeft er mede voor gezorgd dat de meeste landen hun napalmvoorraad vernietigd hebben. Dit gaat heus wel om meer dan de "dodelijkheid" van dat wapen. Als je kijkt naar de recente technologie op dat vlak, dan zal je ogen trekken als je weet met wat voor iets je te maken hebt.

Dus waarom zou die brandbom niet gebruikt mogen worden tegen trainingskampen in Tora Bora etc? Daar kunnen geen burgers mee geraakt worden. Zoiets is zelfs niet eens effectief tegen militair personeel, alleen tegen gebouwen (houten welteverstaan) en andere infrastructuur. Maar wederom hebt u weer het beeld voor ogen van Vietnam, waar we verbrande kinderen over straat zagen lopen voor het oog van de camera.

Dit noem ik het Jaws-effect.

Ik wil toch voor de zekerheid eens vragen wat volgens u het verschil is tussen napalm en bv. Bunkerbusters of Daisy Cutters? Of je moet het niet eens zo extreem zien, Tomahawks en Patriots? Men gebruikt brandbommen (en dat is heus niet alleen napalm!) puur voor het psychologisch effect, niet omdat ze dodelijker of effectiever zjin, integendeel zelfs.

Dus is de oorlog daarmee sneller gedaan? Ja, want zoiets schrikt de vijand af. Ooit al gehoord van shellshock? Dit is iets soortgelijks.

En wist je trouwens dat zoiets al werd gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog? Maar dan vooral in de vorm van vuurspuwers, die eigenlijk weinig militair nut hadden, maar vooral de stuipen op het lijf van de vijand joegen.