Enkele post bekijken
Oud 15th November 2007, 20:53
Dieter1BASO
Gast

openbare dronkenschap kan men niet zwaar genoeg bestraffen!

Als ik je reactie lees, vermoed ik dat ook jij af en toe in een benevelde toestand naar huis fietst…

Vroeger zou ik het ook overdreven gevonden hebben dat men je rijbewijs afneemt als je dronken met de fiets rijdt, maar nu ik met de wagen heb ik een totaal andere kijk ontwikkeld.

Fietsers (jeugd die nog geen rijbewijs hebben) weten / beseffen dikwijls niet hoe snel een ongeval gebeurt is. Het ergst van al vind ik dan, dat verzekeringsmaatschappijen,… de automobilist dikwijls aansprakelijk gaan stellen.
Daarom vind ik het goed dat een rijbewijs ook bij fietsers ingetrokken kan worden of dat openbare dronkenschap op de fiets zwaar beboet wordt. VEILIGHEID VOOR ALLES. Wie voor openbare dronkenschap al eens beboet is, zal zich niet vlug lazarus ‘zuipen’.

Hou al die dronkaard van de baan in de weekends en er zullen veel minder verkeersslachtoffers (van jeugdige leeftijd) vallen.

Nog even dit:
Primitief op de trappers gaan staan om lekker te kunnen zuipen wanneer je naar een feestje gaat vind ik niet kunnen. Het is een groot misverstand dat je op de fiets mag zuipen tot je van je tweewieler lazert. Bovendien is de maximale hoeveelheid gewoon de welbekende 0,5 promille alcohol in het bloed. Dit geld ook voor fietsbestuurders. Het is namelijk verboden een voertuig te besturen onder invloed. Wanneer de politie je ziet rijden wordt hun teller geactiveerd. Louter een blaastest die verkeerd uitpakt kost je 85 euro, zwalkte je daarbij ook nog eens over de weg dan mag je een totaalbedrag van 170 euro overmaken. Uiteraard heb je dan nog fanatiekelingen die de blaastest weigeren, in dat geval komt de teller uit op 220 euro! U bent gewaarschuwd, voortaan gewoon met de benenwagen, borrelbus of een BOB regelen!

Verkeerswet
In de verkeerswet staat zwart op wit dat wanneer je, je op de openbare weg bevindt of wanneer je als voetganger naar je voertuig stapt in een benevelde toestand (en dus aanstalten wil maken om nog te rijden met je voertuig) mag men je pas en rijbewijs vragen. Er wordt dan een procesverbaal opgesteld en je rijbewijs mag eventueel ingetrokken worden.
Met citaat antwoorden