15th December 2004, 22:04
|
|
Registered User
|
|
|
|
Een kind WIL leren, zijn hersenen zijn een spons waarin ze alle informatie WILLEN opnemen. Door een kleuter STEEDS te laten knippen en plakken, gaat die drang mede onderdrukt worden. Ik denk niet dat een kleuter een extra taal leren echt als leren beschouwt, met de negatieve bijklank die wij erbij hebben... WEL moeten de twee talen consequent gebruikt worden (dus bijvoorbeeld bij mama = Nederlands, bij papa = Frans) Als dat gebeurt, is het voor het kind niet verwarrend.
Ik ga al jaren om met kleuters en ik ben al in cotact gekomen met erg veel kleuters die tweetalig zijn (en dat gaat van Frans en Nederlands, tot Japans en Nederlands!)
Ik vind het steeds prachtig om te zien hoe zo een kind tegen mij even goed Nederlands kan praten dan de gemiddelde 4-jarige Belg en zich tegen zijn mama in vloeiend Italiaans verwoordt.
Ik ben opgegroeid met 1 taal en kan nu eigenlijk erg weinig Frans (en dat is dan nog zacht uitgedrukt) Nu vind ik het jammer dat ik het niet beter kan!
En wat onze missen betreft; het is nu eenmaal zo dat het voor Nederlandstaligen makkelijker is om een andere taal te leren dan voor anderstaligen. Dat is zo omdat Nederlands erg veel elementen heeft overgenomen uit andere talen en dat wij over een tongval beschikken die het makkelijk maakt om andere talen ook goed te kunnen uitspreken.
Daar komt dan nog eens bij dat Nederlands (na talen als Chinees enzovoorts) één van de moeilijkste talen is om te leren als buitenlander. (...en als Nederlandstalige zelf; niemand slaagt er blijkbaar in om een dictee foutloos te doorstaan)
Wanneer onze Waalse Miss dus niet zo mooi Nederlands praat, is dat volstrekt normaal... Zie dus dat gekke accent door de vingers!
|