13th November 2007, 09:23
|
Registered User
|
|
|
|
Just keep on walking...
Ik had het zondag nog in de auto gehoord dat zittend werk even ongezond is al roken. En dit kan ik ook wel goed begrijpen. Beweging heb je zeker en vast nodig. Het houdt namelijk de spieren en gewrichten soepel, vergroot ons uithoudingsvermogen en ook onze weerstand tegen ziekten en is belangrijk voor onze hart-en bloedvaten. Ik vind persoonlijk dat wat beweging in je job zorgt voor meer afwisseling. Denk enerzijds maar aan een secretaresse die altijd achter haar computer moet zitten, om misschien even op te staan voor een kopje koffie of andere kleine dingen. En anderzijds aan een cafébaas. Mensen in de horeca hebben zeker hun beweging wel per dag : van de ene tafel naar de andere tafel lopen. Ik vind zo'n job ook wel wat interessanter. Maar leerkrachten hebben ook hun beweging nl. al de trappen die zij per dag doen, sommigen die met de fiets naar school komen,...
Het schrikt mij af dat zo de kans op hartziekten, type 2-diabetes en overgewicht verhoogd. Dus al doe je maar een kleine inspanning (bijvoorbeeld : naar de andere kant van het gebouw lopen), het helpt!
Hier heb ik nog enkele resultaten gevonden uit een onderzoek : (http://www.gezond-vitaal.nl/Bewegen%20sporten.html) Uit een onderzoek, waaraan meer dan 50.000 verpleegkundigen meededen, kwam naar voren dat wanneer je elke dag 2 uur tv kijkt, de kans op diabetes met 14 procent stijgt; elke 2 uur zittend werk doen, verhoogt de kans op 7 procent. 1 uur bewegen verlaagt de kans op diabetes met 34 procent. Mensen die een hoog bloedsuikergehalte hebben, verlagen hun kans op diabetes met 58 procent als ze 2,5 uur per dag aerobicoefeningen doen. Inactiviteit leidt ook tot hart- en vaatziekte, en toename van gewicht.
Groetjes
|