12th November 2007, 15:41
|
Registered User
|
|
|
|
De lezers van het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift The Scientist beschouwen België als het beste land om aan wetenschappelijk onderzoek te doen? Wow, wat een eer. Ik heb altijd wel geweten dat België op wetenschappelijk vlak meedraait met de top, maar dat België het beste land zou zijn om aan wetenschappelijk onderzoek te doen? Dat had ik niet verwacht. Ik weet wel dat bijvoorbeeld de labo’s hier in België soms met baanbrekend onderzoek bezig zijn. En dat bijvoorbeeld de KU Leuven mee onderzoek doet naar bepaalde vaccins. Misschien gaan nu veel studenten zin krijgen om een wetenschappelijke richting te doen. Althans dat hoop ik ook een beetje. Ik vind dat we er alles aan moeten doen om dit in stand te houden. De mensen moeten inzien dat wetenschap eigenlijk iets heel interessant is. Ik heb eens gelezen dat er veel succesvolle Belgische wetenschappers nu werken in het buitenland, maar dat de overheid geld gaat opzij zetten om hen terug te halen en te financieren. Ah ja, we mogen onze wetenschappelijke talenten niet laten ontsnappen. Anders zou ons imago van beste land voor wetenschappelijk onderzoek kunnen wegsmelten als sneeuw voor de zon. Ik hoop echt dat België mee mag blijven draaien aan de top. En België heeft heel wat goede wetenschappers. In het verleden heeft De Duve, een Belg, zelfs eens de Nobelprijs gekregen naar aanleiding van zijn onderzoek i.v.m. de lysosomen in de cellen.
|