Enkele post bekijken
Oud 14th December 2004, 20:33
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young

Citaat:
Ik denk dat bij ons op school bijna iedereen het spul al eens een keer gebruikt heeft.

Daar zou ik al zeker niet in overdrijven.. Wat is me dat nu.. Hoe kan je nu zeggen dat "bijna iedereen" al eens drugs gebruikt heeft.. Als je zo gaat beginnen denken denk ik dat je niet ver in het leven gaat komen.. Ik denk dat het wel degelijk een minderheid is die zich aan dit soort dingen waagt. Ik weet dat hier op kot de meeste mensen niet met deze dingen willen geassocieerd worden..

Citaat:
Cannabis is natuurlijk een redelijk goedkope drug en veel toegankelijker dan bv. XTC. Je kan het overal krijgen

Dat is toch ook maar onzin. Het is nu toch niet dat je door de supermarkt loopt en tussen de chocolade cannabis ziet staan. Ik denk dat je er al zeker naar op zoek moet gaan eer je het gevonden hebt. En goedkoop? Ik denk niet dat het zo goedkoop is. Een jongere krijgt toch niet zoveel zakgeld dat hij daarmee buiten de normale uitgaven ook nog eens drugs kan gaan kopen? Dat lijkt toch wel een beetje onrealistisch..

Citaat:
Op korte termijn is cannabis ook niet echt zo heel schadelijk (en zelfs niet eens fysiek verslavend),

Niet mee akkoord. Natuurlijk werkt cannabis verslavend. Hoewel er bij cannabis geen tolerantie ( het steeds meer nodig hebben om het effect te voelen ) optreedt kan er wel gewenning optreden. Wanneer men éénmaal deze "roes" gewoon is zal men natuurlijk deze "roes" steeds vaker willen terugwillen. Ik denk toch wel dat dit verslaving is..

En wat zou cannabis niet echt schadelijk zijn? Cannabis heeft effect op de slaap, de eetgewoonten , de emotionele belevenissen, ..
Ik heb hier een kleine opsomming van de effecten op lange en korte termijn..

korte termijn

*Roken van hasj en wiet heeft invloed op het geheugen, de concentratie en het opnemen van informatie. Uit enkele studies blijkt dat het afhankelijk van de dosis van enkele uren tot ongeveer een dag of twee kan duren voordat dit effect helemaal verdwenen is.
*Hasj en wiet kunnen soms verkeerd vallen. Je voelt je dan ziek en angstig. De kans dat dit gebeurt, is het grootst bij beginnende gebruikers of bij blowers die nerveusgespannen zijn.
*Hasj en wiet kunnen bij mensen die daarvoor gevoelig zijn een psychose opwekken of deze verergeren. Ook kunnen hasj en wiet een terugval in de psychose veroorzaken.

lange termijn

*Roken van hasj en wiet is schadelijk voor de longen. Bij verbranding van hasj en wiet komen net als bij tabak koolmonoxide en teer vrij. Koolmonoxide is slecht voor hart- en bloedvaten en teer is slecht voor je longen.
*Hasj en wiet kunnen eventueel je persoonlijke ontwikkeling in de weg staan. Vooral als je dagelijks blowt om je prettig te kunnen voelen. Als je dan dagelijks blowt, kun je geestelijk afhankelijk worden. Je hebt wellicht wat meer nodig om het effect te voelen (=tolerantie).
*Uit onderzoek blijkt dat geestelijke afhankelijkheid optreedt bij ongeveer 10% van de cannabisgebruikers. Dat is meer dan vroeger gedacht werd. Cannabis is echter minder verslavend dan tabak, cocaine en opiaten.
Bij stoppen kunnen zij ook enige tijd lichte onthoudingsverschijnselen krijgen zoals: wat onrustig, zweten en slechter slapen

Hopelijk weet je nu beter wanneer je je volgende joint opsteekt.

Citaat:
Volgens mij is de enige oplossing voor het probleem: sensibilisering. Je moet hen bewust maken van de gevaren en hen vooral wijzen op het feit dat cannabis geen oplossing is voor je problemen. Je kan ook plezier maken zonder drugs.

Daar ben ik dan weer wel mee akkoord. Ik denk dat het zeer belangrijk is om de jeugd op vroege leeftijd op de gevaren en gevolgen van dit soort toestanden te wijzen. Niet alleen over cannabis maar over elk mogelijk verslavend product.