![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
14th December 2004, 19:39
|
Registered User
|
|
|
|
Cannabis populair
Ja, cannabis is wel degelijk een probleem aan't worden.
Ik denk dat bij ons op school bijna iedereen het spul al eens een keer gebruikt heeft.
Bij de bestrijding van het probleem is het heel belangrijk om de oorzaak van het cannabisgebruik te vinden. Waarom "smoren" zo veel mensen?
Cannabis is natuurlijk een redelijk goedkope drug en veel toegankelijker dan bv. XTC. Je kan het overal krijgen en de effecten zijn ook veel minder spectaculair dan bij harddrugs of zelfs alcholol. Haast niemand heeft al gehoord van overdosissen cannabis. Op korte termijn is cannabis ook niet echt zo heel schadelijk (en zelfs niet eens fysiek verslavend), maar als je ermee gaat overdrijven en het regelmatig gaat gebruiken, kunnen er problemen ontstaan van psychische aard.
Op lange termijn zijn de effecten: paranoļa, karakterverandering, prikkelbaarheid, geheugenverlies, verwardheid en onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen die als jongere cannabis gebruikten veel meer kans krijgen op depressies later.
Wat veel mensen niet weten, is dat allergische reacties (die komen meer voor dan je denkt!) tot de dood kunnen leiden of ernstige gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken. In mijn eigen omgeving ken ik iemand die gestorven is omdat hij een bloedklontertje heeft gekregen vanwege een allergie aan cannabis. Ik ken ook een jongen die opgenomen is wegens permanente hersenbeschadiging, omdat hij alle dagen 2 ą 3 joints smoorde. Hij was totaal paranoļa, kreeg waanbeelden en is gewoon geflipt.
Veel jongeren gebruiken weed omdat ze iets missen in hun leven, volgens mij, of ze roken het om bepaalde problemen te verdringen. Op korte termijn helpt dit. Op lange termijn lost het natuurlijk niets op.
Volgens mij is de enige oplossing voor het probleem: sensibilisering. Je moet hen bewust maken van de gevaren en hen vooral wijzen op het feit dat cannabis geen oplossing is voor je problemen. Je kan ook plezier maken zonder drugs.
|