Enkele post bekijken
Oud 14th December 2004, 17:27
annemieke annemieke is offline
Registered User

VL onafhankelijk? Get a life!

Waarom zit iedereen toch steeds te zeuren dat Vlaanderen een onafhankelijke staat moet worden?

Inderdaad, Wallonië heeft een minder goede economie dan Vlaanderen en inderdaad, ze spreken er Frans.

Is dat nu echt een goede reden om totaal af te scheuren van onze Franstalige mede-Belgen?
Er bestaat nog steeds zo iets als solidariteit en als Vlaanderen al eens de moeite zou doen om de economie in Wallonië op te waarderen in plaats van haar steeds maar te boycotten, zouden we al veel verder komen.
Je moet investeren in iets, vooraleer je er winst uit kan slaan. Dat is een economisch basisprincipe. Vlaanderen investeert helemaal niet in Wallonië. Misschien wel in de sociale zekerheid en de werkloosheidsuitkeringen daar, maar daar los je toch niets mee op? Je moet de fundamentele problemen aanpassen en er oplossingen voor zoeken.

Ik voel me absoluut geen Vlaming, veeleer Belg. Ik ben er trots op dat ik zowel Nederland als Frans spreek. Dat is net de kracht van ons landje. Ook steeds meer Walen doen moeite om Nederlands te leren.
Op economisch vlak kan die talenkennis net veel voordelen bieden. Maken de Zwitsers problemen van hun drie landstalen? Hoor je soms geklaag uit Italië, waar zowel Italiaans als Duits wordt gesproken? Ondervinden de Vlamingen last van het taalverschil?

Stel je ook eens de gigantische kosten voor, die een afscheuring van Wallonië zou meebrengen. Hervormingen zijn altijd heel duur. Een heleboel administratieve zaken zullen vervangen moeten worden. Ik hou mijn hart al vast voor al het ongemak en het vele geld dat daaraan gespendeerd zal worden.

Vlaanderen onafhankelijk? Als het aan mij lag al zeker niet!

Een solidair, multi-cultureel Belgje
Met citaat antwoorden