Enkele post bekijken
Oud 13th December 2004, 18:47
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf

Citaat:
Orgineel gepost door SuperJef
Daar ben ik wel mee akkoord.. Je bent verantwoordelijk voor deze jongeren.. Zoals je ziet kan soms het leven ervanaf hangen.. Ik denk dat enige voorbereiding en eventueel een opleiding hier wel gepast kunnen zijn..

Ik doe zelf al 5jaar speelpleinen. Deze herfstvakantie ben ik een cursus gaan volgen om hoofdanimator te worden op een speelplein(dit houdt dus in dat je vrijwel alle verantwoordelijkheden op jou draagt)
Dit was een redelijk zware cursus wat alles omvat. Wat ik wel miste was een deeltje burgelijke aansprakelijkheid.
Een jaar geleden heeft onze speelpleinwerking workshops georganiseerd en bij de 6 mogelijkheden, zat er ook een mogelijkheid "burgelijke aansprakelijkheid". Wij zaten daar welgeteld met 2 om die workshop te volgen (van de 80 monitoren die bij ons speelpleinen doen)

Bij ons is er dus wel kans om over zo'n dingen ingelicht te worden maar iedereen vind het iets overbodig, tot ze der eigenlijk mee te maken krijgen en dan weten ze natuurlijk niet wat te doen.

Vanaf nu zou ik ook dergelijke opleidingen mogen geven en ik zou er graag zo een onderdeeltje insteken omdat ik dat toch wel belangrijk vind, maar dat hangt natuurlijk niet altijd van mij af.

Een tweede opmerking die ik hier ook nog bij heb is: ik heb de indruk dat de opleiding van scouts en chiro om kinderen te begeleiden veel zwakker is als de opleiding die ik bv volg.
Een vriendin van mij heeft een opleiding bij de chiro gedaan om hoofdchiro ofzo te worden. Ge gaat op weekend en ziet hoeda ge da allemaal moet organiseren en 't is klaar, ge bent hoofdchiro.

Als ik hoofdmonitor wil worden op een speelplein, moet ik min 2jaar ervaring hebben op dat speelplein, ik moet bijna een week cursus volgen en dan nog is 30u stage. Tijdens die stage moet ik dan ook nog ne heleboel opdrachten uitvoeren, waarvan ik achteraf een verslag moet schrijven. Er is ook nog een kans dat ze komen kijken naar mij (gelijk een stage op school eigenlijk) En pas als ik een positieve beoordeling van mijn stage heb en van mijn geschreven opdrachten en verslagen, krijg ik mijn attest!
Dus die regels zijn allemaal wel een heel pak strenger dan op de chiro of de scouts, hoewel ze daar zelfs elke week met kinderen bezig zijn en op stap gaan.

De opleidingen mogen voor chiro en scouts mensen dus zeker wel wat aangepast worden hoor! akkoord, het zijn vrijwilligers(speelpleinanimatoren vaak ook) maar je bent nog altijd met kinderen bezig, je weet nooit wat er gebeurt en je moet dan toch wel weten waar je mee bezig bent enz!