30th October 2007, 13:54
|
|
Administrator
|
|
|
|
Uitspraken Bart De Wever zetten kwaad bloed
BRUSSEL - N-VA-voorzitter Bart De Wever ligt onder vuur voor zijn kritiek op de excuses van burgemeester Patrick Janssens aan de Antwerpse joden. De joodse gemeenschap en Open VLD reageren scherp.
Excuses
Zondag bood Janssens zijn excuses aan de Antwerpse joden aan voor de medewerking van het stadsbestuur en de politie aan de jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog.
'Gratuit'
Bart De Wever noemde die excuses 'gratuit'. Hij schaarde zich niet mee achter de verontschuldigingen, ook al maakt zijn partij deel uit van het stadsbestuur. 'Waarom worden er nu excuses aangeboden, zestig jaar later? Ze worden misbruikt voor het bestrijden van Vlaams Belang. Ik ben ook tegen die partij, maar ik ga daar niet de Holocaust bijsleuren', aldus Bart De Wever.
Vanmorgen zei hij op de VRT-radio dat gratuit 'alleen sloeg op het feit dat ze zo laat komen'. 'Dus het was zeker geen negatieve opmerking naar de joods gemeenschap. En zestig jaar na datum, als iedereen overleden is, is het natuurlijk geen daad van grote politieke moed om nog verontschuldigingen aan te bieden. Maar ik heb me er nooit tegen verzet, nooit.’
Reacties
Joodse gemeenschap
Die uitspraken zijn in het verkeerde keelgat geschoten bij de joodse gemeenschap. Volgens Michael Freilich, hoofdredacteur van een joods tijdschrift, zou hij zich zorgen maken om de Antwerpse joden als de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester. Freilich heeft om een reactie gevraagd van De Wevers kartelpartner CD&V.
Open VLD
Karel De Gucht, Patrick Dewael en Bart Somers schrijven in een open brief dat De Wever als Vlaams-nationalist zelf worstelt met zijn oorlogsverleden en dus begrip zou moeten hebben voor de joden. 'Ongegrond is het laatste wat je van de woorden van Patrick Janssens kunt noemen'.
=====
De Wever vergelijken met Nazi-praktijken... Verbaast me dit van een Jood te horen, die weten over het algemeen zo'n dingen goed te relativeren. Niets kan vergelijken met het ultieme kwaad dat stond voor Hitler/Nazisme, zij weten dat als geen ander. Appelen met peren...
|