Enkele post bekijken
  #3  
Oud 30th July 2004, 03:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Afschaffing vervroegd pensioen...

Het voorbeeld van die 'lerares Frans die tegen haar goesting' haar ding zit te doen, vind ik eigenlijk wel frappant. Het doet mij tegelijk de vraag stellen naar een bezoldiging die uitsluitend gebaseerd is op leeftijdscriteria, terwijl de leraar (m/v) die wél bereid om 'zijn/haar botten af draaien', permanent moet geconfronteerd worden met de vraag: 'Kan ik volgend jaar nog wel blijven?' Ik heb inmiddels genoeg gezien van de aberraties van vaste benoemingen en vooral ook van de beruchte reaffectatietoestanden die ermee gepaard gaan...

Persoonlijk denk ik dat leeftijd een factor is die van belang is en ook moet blijven... En ander punt is of het de énige factor is die bepalend moet zijn voor de loonbarema's. M.b.t. dit laatste ben ik geneigd te stellen: nee, driewerf neen! Om het voorbeeld van de bewuste lerares Frans te kapittelen: als uit de leerlingevaluaties -(!) in het hoger onderwijs inmiddels standaard, maar voor het S.O. nog een heikel punt - drie(?) jaar na elkaar mocht blijken dat de betreffende leerkracht veeleer demotiverend dan motiverend blijkt te functioneren, dan kan wellicht een 'mutatie' naar een andere school soelaas brengen? En desnoods kan een dreigende loonsverlaging met - laat ons stellen - tien procent wellicht toch voldoende motiveren om de leerlingen in kwestie opnieuw au sérieux te nemen? En als dit na de volgende twee jaren geen effect kan resorteren, dan is wellicht het perspectief van een verminderd pensioen - laat ons zeggen: eveneens tien procent - voldoende om 'een verandering' teweeg brengen? Deze laatste twee uiteraard alleen als ultiem overredingsmiddel...

Of ben ik nu te reactionair bezig? En dan begin ik denken aan collega's die bv. onder de knoet liggen van hun baas, of gepest worden door collega's... Reden te meer om niet zozeer de vaste benoeming in vraag te stellen (hoewel dit gegeven inherent en uiteraard een aantal dysfuncties in zich draagt), dan wel de koppeling van de vaste benoeming aan één welbepaalde job/school... M.a.w.: misschien is de ontkoppeling van de vaste benoeming met de school niet direct een slechte zaak... Zoals de volksmond al wist: 'verandering van spijs doet eten', en in het beschreven geval zou minstens het vooruitzicht van dergelijke mogelijkheid - als toekomstperspectief en/of als sanctionering - misschien al enige verandering teweeg kunnen brengen...

Wat mij na jaren onderwijs zeker al wel duidelijk genoeg is geworden: er hangt ongelooflijk veel af van de 'algemene sfeer' die in de school hangt, en bijgevolg ook van 'uwen baas' (of bazen). Het lijkt me inderdaad een onmogelijke zaak om jezelf voor 100% te 'geven', als ge niet goed in uw vel zit - een gegeven dat echt niet los staat van 'directietoestanden' en dergelijke... Anders gezegd: ook een directie zou aangesproken moeten kunnen worden op het vermogen om de school 'school' te laten zijn: een plek waarin informatieoverdracht niet los staat/kan staan van persoonlijke betrokkenheid, van eigenheid qua lesgeven, van engagement kortom... Bij ostentatieve beknotting van dit laatste - ooit écht wel meegemaakt: de directeur die vooral zichzelf wou laten gelden en daarbij de taktiek van 'verdeel en heers' toepaste binnen zijn 'corps' - zouden niet de leraars, maar wel de leerlingen het recht moeten krijgen om dergelijke vormen van lamentabel beleid af te straffen met... ketchup - maar dan zonder de consequentie van jaren gevangenisstraf, zie 'Pro of Contra, Ketchup'!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden