30th July 2004, 02:48
|
|
Administrator
|
|
|
|
Re: Ketchup naar minister staatsgevaarlijk?
Citaat:
Sinds de moord op Pim Fortuyn, sinds de dreiging ook van terroristische acties, is Nederland zijn onschuld kwijt. Dat laat onverlet dat maat houden geboden blijft. Het is verontrustend dat het parlement daartoe niet in staat is
|
Volgens mij zijn dergelijke toestanden alleen maar mogelijk als 'de macht' zich écht begint vast te klampen aan de macht, en de eigen bestaansreden al lang niet meer ontleend ziet aan de 'vertegenwoordiging des volkes'...
Nee, ik ben niet direct een 'ketchup-adept', en ja, vertegenwoordigers in functie moeten een zekere bescherming genieten tegen laag-bij-de-grondse uitingen van ongenoegen... Tegelijk is het misschien juist wel zaak zich eens te bezinnen over de middelen welke vandaag de dag nog ter beschikking staan van mensen die van vandaag op morgen gedwongen worden om 'maatregelen in het (al dan niet vermeende) algemene belang' zomaar te ondergaan... Heb ikzelf niet de kans gekregen om destijds burgerdienst te gaan doen, omdat tevoren een aantal mensen dit 'algemene belang' van 'onder de wapens gaan' daadwerkelijk en tegen de wet in, in twijfel zijn beginnen trekken - waardoor zij overigens voor jaren hebben moeten 'brommen'? En een ander klassiek voorbeeld: heeft de vader van een ziek kind niet het recht om zich met hand en tand - desnoods middels illegale middelen - te verzetten tegen het feit dat het farmaceutisch bedrijf dat het middel heeft ontworpen waardoor zijn doodzieke dochter gered zou kunnen worden, vooralsnog weigert om het product tegen een 'redelijke' prijs beschikbaar te stellen?
Uiteraard zijn dit geen 'simpele' vragen... Maar ik sluit me volmondig aan bij het slotcommentaar van het bewuste artikel: laat alsjeblief de zin voor proportie de overhand nemen... Want als we de 'ketchup' met jaren gevangenisstraf zouden bedelen, wat moet dan niet de strafmaat worden voor politici die met gemeenschapsgeld hebben 'gesmost' - om nog maar te zwijgen van zelfverrijking... En zullen we dan meteen ook maar spijbelende studenten sturen naar een van onze nieuwe jeugdgevangenissen? Of nalatige docenten ineens maar ontslaan?
Tegelijk wil ik een lans breken om ons huidige strafrecht eens grondig onder de loepe te nemen... Onderhand weet iedereen dat de gevangenis niet leidt tot 'betere' mensen, maar integendeel op dat vlak compleet contraproductief blijkt...
Iemand suggesties?