Enkele post bekijken
Oud 10th December 2004, 00:07
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
waarom die vlaamse leeuwen en NVA/VB logo(s) in de avatars? dit en het goed praten vh VB was voor mij de reden om te denken dat er veel VB-sympathisanten op dit forum ronddoolden.

Zo'n avatar is in de eerste plaats gewoon een manier om uzelve herkenbaar te maken op een forum, meestal wordt dan iets gekozen dat een deel van iemand's persoonlijkheid uitdrukt. Of soms is het gewoon grappig bedoeld, of speelt het in op iemand's nickname, of... En zoals je weet, een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden.

Hetzelfde geldt trouwens voor die signatures. Ik heb dat altijd al een leuke manier gevonden om te provoceren, allemaal binnen het kader van: 'your opinion should fit on a bumpersticker.'
Soms is het opgeblazen heroïek, dan weer 'de waarheid als een koe', daarna iets grappigs, nadien weer iets provocerends maar altijd iets persoonlijks.

En die Vlaamse Leeuwen hebben in feite niks te maken met het VB. De Vlaamse Beweging en zijn symbolen bestaan al veel veel langer dan het Blok. Je kan die avatar toch evengoed gelijkstellen met de N-VA of SPIRIT? Of waarom een politieke partij en niet de Ijzerbedevaartgroepering? Of de Vlaamse Volksbeweging? En als je eens terug kijkt, dan zie je dat na het imploderen van de VU gans het Vlaams politiek spectrum is bestrijkt met Vlaamsgezinde elementen, van Bart Staes (NU pas valt mij dat op ) tot Frank Vanhecke.

Citaat:
en waarom "zogenaamd" fascisme?

Ik wilde maar duidelijk maken dat dat van die typische dingetjes zijn die ze het Blok verwijten, zoals: 'Als het Blok aan de macht komt, gaan we terug naar de boekverbrandingen' etc. En ik geloof daar niet in, mede omdat we niet meer in het jaar 1936 leven.

En als je hiermee bedoeld dat ik met die "zogenaamd" insinueerde dat dat geen fascistische praktijkjes zijn, dan geef ik je gelijk, mijn zinsconstructie liet wat te wensen over. Ach ja, semantics. :P Maar laat me toch hopen dat de betekenis van die zin goed overkwam?

Citaat:
Is het VB volgens jou onterecht voor racisme veroordeeld of ben je je van dat racisme bewust maar vind je dat niet belangrijk genoeg om je stem (als je natuurlijk überhaupt op het VB gestemd heb) te weerhouden?

Het Blok is veroordeeld voor teksten van enkele jaren geleden die inderdaad in een bepaald opzicht als 'racistisch' kunnen worden aanzien, maar de partij heeft sindsdien zijn officiële standpunten herzien (nog voor het arrest). Waren ze destijds schuldig? Jazeker. Zijn ze dat nu nog? Volgens mij niet. Het probleem lost zichzelf natuurlijk ook voor een stuk op aangezien elke revisionistische, negationistische, fascistische of racistische opmerking van één van de leden wordt bestraft met het uit de partij zetten van de figuur in kwestie.

Wil dat dan zeggen dat ik te naïef ben om in te zien dat het VB inspeelt op diegenen die van nature uit racistisch zijn? Helemaal niet, zij doen dat bewust. Wil dat dan ook zeggen dat ik inzie dat sommige elementen binnen het VB een niet zo fris gedachtengoed vertegenwoordigen? Zeker weten. Maar wil dat dan ook betekenen dat ik al diegene die intellectueel wel een zeker niveau bereiken en die _toch_ voor het VB stemden (om welke reden dan ook) zomaar moet negeren? Neen, want dan wordt het probleem erger.

En het Blok is een blok, letterlijk dan. Er bestaan eigenlijk drie strekkingen binnen die partij: de groep die zich focust op de migrantenproblematiek (de groep rond Dewinter), de Vlaams-nationalisten ((vroeger) rond Vanhecke) en de ultraconservatieven (nu wat op de achtergrond, maar de groep rond Colen). Hun sterkste punt is echter dat ze naar buiten treden als volkomen gelijkgezinden, wat natuurlijk niet het geval is, op een paar uitschuivers na, vooral dan rond Dewinter en Colen. In elk geval, door die blokvorming lijkt de Vlaamsnationalistische tak wat weg te kwijnen maar geloof me, hij bestaat nog zeker, want daar ligt net de oorsprong van het Blok. En dat is blijven bestaan. Als je kijkt naar het kiezersaantal van de VU voor de interne problemen begonnen, en je kijkt dan naar het kiezersaantal van de N-VA (de directe opvolger van eerstgenoemde), dan kan je je alleen maar de vraag stellen: waar zitten die nationalisten nu?

Soit, om terug te komen op uw vraag. Ik heb dus nog nooit op het VB gestemd en ben dat ook niet meteen van plan. Dat heeft met heel wat andere dingen te maken dan het al dan niet racistisch zijn van die partij. Zoals ik zei, die drie strekkingen... 1/3 is gebuisd he.

PS. Vlaams Blok of Vlaams Belang, soms vergeet ik in mijn haast het verschil, maar dat leidt u zelf maar af uit de context.