17th October 2007, 14:46
|
Registered User
|
|
|
|
De honger in de wereld is een groot probleem. Ik vrees er ook een beetje voor dat het probleem enkel nog maar zal escaleren. Als je ziet dat vandaag de dag de voedingsprijzen stijgen, omdat er over de hele wereld een slechte oogst was, zullen er mensen zijn die op den duur geen voedsel meer kunnen kopen omdat het te duur is. Jacques Diouf zegt dat er voldoende voedsel geproduceerd wordt en toch zullen 854 miljoen mensen met een lege maag gaan slapen. Dat cijfer is toch om de koude rillingen van te krijgen. Wij hebben elke dag 3 maaltijden, terwijl die 854 miljoen mensen al tevreden zijn als ze 1 maaltijd hebben. Dat wijst er toch weer maar eens op hoe goed wij het eigenlijk hebben. Ik heb al vermeld dat ik vrees dat de honger nog zal escaleren, wel dat verbind ik aan de vervuiling van onze planeer en het broeikaseffect. Hele meren in Afrika drogen langzamerhand uit, waardoor eens vruchtbare velden nu veranderen in dorre zandgronden. Voor de mensen die daar wonen is dat gewoon een ramp. Als hebt gekeken naar de eerste afleveringen zag je hoe mager ze waren in hun gezicht. Ook VTM - weervrouw Jill Peeters is naar Afrika afgereisd om een met haar eigen ogen te zien wat het broeikaseffect eigenlijk doet. Als je de reportage hebt gezien zag je dat er een meer waarbij jaarlijks het waterpeil zakte met een hele meter. Voor de stammen die rond het meer leven is het een ramp, zij zullen perioden van honger moeten verwerken. Ik hoop echt dat men vroeg of laar op de proppen komt met een oplossing voor dit grote probleem.
|