Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
maar ik had gewoon nog niet veel mensen tegengekomen op dit forum die niet openlijk voor VB waren dus ik was positief verbaasd dat er leden waren die op dat gebied mijn mening deelden. of toch voor een stuk.
|
Euh...
Ik denk niet dat er hier zoveel mensen zijn die "voor" het VB zijn, helemaal niet zelfs. Ik geloof echter wel dat hier heel wat mensen zijn die het VB niet langer zien als de partij van de duivel; die aanvaarden wat 1 miljoen kiezers stemden en die bereid zijn de dialoog aan te gaan met die partij. Maar zouden ze er zelf ooit op stemmen? Dat is een heel andere vraag.
De echte die-hard nationalisten voelen zich ongetwijfeld wel wat verwant met de Vlaamse tak van het Blok, sowieso, maar dat zijn mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in lectuur over het Vlaams Nationalisme door de jaren heen. Als je dat allemaal leest, dan krijg je sowieso ook heel wat informatie rond de praktijken van het VB (het VMO, Were Di, Protea, etc) omdat daar eigenlijk het begin van deze partij ligt. En met die informatie in het achterhoofd daalt onze achting niet een klein beetje.
Maar wil dat dan zeggen dat ik, en anderen, die partij daarvoor moeten schandaliseren en negeren? Helemaal niet, er zijn genoeg VB'ers die wel de dialoog willen aangaan, die zich niet laten vereenzelvigen met de ultra-radicale tak (en het is geen geheim dat die zich vanzelfsprekend aangetrokken voelen tot...) en die zeer zeker bereid zijn tot compromissen.
Ik zeg u nu wat ik ooit eens tegen een ander welgeacht forumlid heb gezegd, ik ben bereid het VB een kans te geven omdat ze die nu eenmaal verdienen door hun electoraal succes, maar ik zweer u op mijn plechtige communiezieltje dat als er ooit één van die zogenaamde fascistische puntjes waarheid wordt (en daarbij denk ik aan boekverbrandingen, inperking van de vrijheid van mening,...) - die volgens mij nooit werkelijkheid zullen worden, ik geloof er simpelweg niet in, maar ik stel het hier puur hypothetisch voor -, ik samen met u, schouder aan schouder zal staan om zulk onrecht te bevechten.