Kenny, mee u gequote altijd, da maakt het wel ingewikkeld en moeilijk om deftig te reageren...
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een cultuurverschil in literatuurvorm.
Ik bedoelde voor een stuk ,denk ik, echt wel hetzelfde gelijk jij bedoelde. Alleen kan ik niet echt meespreken over de economische en politieke verschillen omdat ik daar gewoonweg niet goed genoeg van op de hoogte ben. Maar ik bedoelde eigenlijk meer de levenswijze.
Buiten de taal zijn er niet zo'n essentiële verschillen volgens mij, ze eten hetzelfde, lezen hetzelfde, zien hetzelfde en denken voor een heel groot stuk hetzelfde. Ik weet wel dat de waalse politici niet hetzelfde denken maar het gewone volk wel. Ik weet niet of jij al eens naar de Ardennen ofzo "op reis" bent geweest en daar met de gewone man in de straat gepraat hebt maar daar kan je krak dezelfde gesprekken mee voeren gelijk met een vlaming. Dit heb ik trouwens zelf al wel gedaan dus hier weet ik echt wel waar ik over spreek.
en dat Amerika en China hier ettelijke 1000den km's vandaan liggen doet eigenlijk niet echt terzake, het gaat erom dat in vergelijking met die culturen wij heel veel met de walen gemeen hebben of ze nu vlakbij wonen of niet.
en Kenny, spreek jij geen Frans? Het is een feit dat de walen gn NL spreken en dat is idd een aspect waar iets aan gedaan moet worden maar om dan te spreken van een gigantische cultuurkloof?!
is het ook niet zo dat wallonië het armere deel van België is? Ik vind het totaal geen probleem om dan wat van mijn geld af te staan om die mensen wat te helpen. Zolang het niet de pan uit swingt natuurlijk maar dat doet het volgens mij niet.
Volgens mij ligt de armoede daar trouwens aan het gebrek aan tewerkstelling maar als wij de egoïst gaan spelen en niets aan hen gaan geven en hen zelfs gaan "afwerpen" dan zal het daar nooit beteren. Op die manier worden de rijken alleen maar rijker en de armen armer, zou het niet beter zijn om allebei even "rijk" te zijn?
Ik ga mijn betoog hier stoppen want ik moet toegeven dat ik eigenlijk niet goed genoeg op de hoogte ben vd situatie (zeker niet op politiek en economisch vlak) om mijn uitspraken allemaal perfect te staven maar dit is gewoon hoe ik er over denk.