Hola, ik hed nog niet gezien dat er gereageerd was
Om een extreem lange post te vermijden, verwijs ik met getallen naar de quotevakjes en hun bijbehorend commentaar in de vorige post.
1
Ik ben even trots op mijn taal als elk ander Belg (of Vlaming, for that matter). Ik ontken echter niet dat de 'Vlaamse taalbeweging' de laatste tijd met heel wat anders geassocieerd wordt. Maar eerder dan aan belgicisten is dat te danken (of te wijten) aan Vlaams Blok en consoorten, dat naast deze taaleisen een extreemrechts gedachtegoed heeft aangenomen. Dat maakt alles helaas nog complexer.
De vergelijking met Zwitserland gaat niet op, zoals eerder vermeld. Van Freiburg ken ik de situatie niet. Maar ik kan me er iets bij voorstellen; ook daar gaat de vergelijking niet op, aangezien Frans geen belangrijke landstaal is in Duitsland. Of vergis ik me? Nogmaals, de situatie in Freiburg is me niet bekend.
2
Hehe, da's een degelijke en terechte
opmerking. Maar waarvoor pleit je nu eigenlijk? Vlaamse defensie? Of gaat het om die confederatie?
3
Al waren het er 20000, mijn opmerking blijft overeind. Zoiets kan federaal worden opgelost.
4
Ik zal de laatste zijn om het Nederlands op te geven, begrijp me niet verkeerd. Ik probeer gewoon de 'onverwijlde splitsers' erop attent te maken dat het in sommige gemeenten moeilijk zal worden. Zoals gezegd ben ik voorstander van een splitsing van BHV, het lijkt me alleen moeilijk.
En wat "lessen in een andere taal geven" betreft: zo'n vaart zal het met Frans niet meer lopen, hé. We zouden ons op dat vlak beter voor het Engels hoeden.
5
Dat was ook geen serieus voorstel (hence the smiley).
6
Zie boven. Complex inderdaad. Is er een simpele oplossing voor dit complex probleem? Territorialiteitsprincipe? Misschien, ik zeg, nogaals, alleen dat dat moeilijk wordt.
7
De opmerking van De Roover is gegrond. Maar blijft dan wel dat het huidige systeem ook niet werkbaar is. Regeringspartijen die langetermijnbeslissingen willen doen of harde maatregelen willen nemen worden steevast niet herkozen (laat staan twee jaar later in de regioregering). Zo kan het ook niet blijven duren.
Het voorgaande samenbrengend is er voor mij wel één ding duidelijk geworden. Het territorialiteitsprincipe is voor de oplossing van de taalproblemen even simpel als nuttig, en zou ons veel toekomstig leed kunnen besparen. Alleen zal zoiets er nooit doorkomen in de politieke structuur van België zoals die er nu uitziet.
Misschien is, de opmerking van De Roover in acht genomen, dit een oplossing:
Stel de federale regering (wat er nog van over is) boven de regionale regeringen. In een confederatie moet toch ook iemand de baas zijn?