Citaat:
Alsof elke Vlaming die nog maar een beetje houdt aan de eigen taal een onverbeten separatistische scherpslijper zou zijn, inclusief vendelzwaaien en Vlaamse-Leeuwgebrul...
|
Het gaat allang niet meer alleen over taal. En als er in de buitenlandse media een verkeerd beeld wordt opgehangen, dan ligt dat vooral aan de rechtse Vlaamse partijen zèlf. Kijk maar naar de vele slogans en standpunten van nva en vb. Het is al geld dat de klok slaat, of misschien het flauwe 'non'-mopje, dat ondertussen wel een zeer lange baard aan het krijgen is.
Citaat:
Dergelijke wafelijzerpolitiek moet gewoonweg niet (meer) kunnen!
|
Inderdaad. Wafelijzerpolitiek heeft België mee in de (fenomenale) schulden gedreven. Maar is het rechtvaardig om dit als reden aan te grijpen voor futiele eisen als 'regionalisering van nummerplaten' of de zoveelste boedelscheiding in de federale regering?
Men moet eens
voorbij dat taalverschil kijken: vermoedelijk gaat in andere landen eveneens boetegeld uit het noorden naar een andere uithoek van het land. Hier in België is dat plots een probleem, door het constante getouwtrek tussen Vlaanderen en Wallonië. Trouwens, ze krijgen het boetegeld hier blijkbaar toch niet op (al weet ik ook dat verkeersveiligheid zeker nog wat geld verdient). Gééf dat geld en laat de Walen flitspalen bijbouwen! In plaats van justitie te scheiden lijkt me dit toch simpeler.
De term "cultuurfascisme" lijkt me ook wat overdreven. Afgezien van een verschillende taal kunnen we ons niet echt op een zeer verschillende cultuur beroepen. De 'Vlaamse cultuur' is een romantisch-separatistisch verzinsel.
De faciliteitengemeenten: een moeilijk dossier. Inderdaad, men had nooit een pink mogen geven, en inderdaad, ze hebben een arm gepakt. Maar ondertussen zijn er gemeenten met 80% franstaligen. Het lijkt me niet haalbaar ook daar nog de klok terug te draaien. (verplichte verhuizingen? op de grens Duitsland-Polen werkte het
) Ik pleit
zeker niet voor een uitbreiding van het Brussels gewest, laat staan voor één van het Waalse, maar kijk gewoon met gezond verstand. 80% is te veel. Dat geldt overigens niet voor alle faciliteitengemeenten.
Probleem in België is dat Brussel als hoofdstad in Vlaanderen ligt, terwijl het land jarenlang door het Frans overheerst is. Dat maakt dat het Frans er in de loop der jaren de overhand heeft gekregen. Daarom is Brussel
gewoon niet vergelijkbaar met andere situaties en/of steden in Europa. Natuurlijk zie je nergens dit soort 'taalimperialisme': alle andere steden functioneren perfect zonder taalgeschillen. Kijk maar naar bv. Bern: voertaal = Duits, omdat het in het Duitse gedeelte ligt, en omdat Duits historisch de hoofdtaal is. Vergelijking met Brussel gaat dus gewoon niet op.
Citaat:
Franstaligen: leer Nederlands, en anders: geen federatie meer, maar hoogstens nog een confederatie!
|
Ietwat dubbelzinnig, als je het mij vraagt. Wat betekent een confederatie (statenbond) nog in Europa? Concreet: als België een confederatie wordt, gaat die gewoon op in de structuur van Europa, dus: splitsing.
(ietwat overmoedige) conclusie:
We hebben de separatisten in de jaren '70 een pink gegeven, en het zijn zij die een arm hebben genomen, en nu de boel in de soep draaien.
PS: Ik heb in het hele debat nog maar één interessante opmerking gehoord, en dat is om federale en regionale verkiezingen te laten samenvallen. Dan hebben regeringen hopelijk hun ballen terug.