27th September 2007, 19:38
|
99% leerkracht
|
|
|
|
Wat Toon zegt is volledig juist. Er is helemaal geen sprake van een scheiding binnen dit Belgiëlandje! Het is de media die, om alle ingewikkelde eisen/besprekingen/... enigszins begrijpbaar te maken, het heeft over 'meer Vlaanderen'. Van daaruit dus komt het ... 'Alleen Vlaanderen'.
Maar denk eens na: Welke partij die de mogelijkheid heeft om federaal te regeren wil een scheiding van België? ...
Mijn antwoord: niemand.
De scheiding van België is absoluut NIET aan de orde in dit hele debat! (en hoe graag onze extreme rechtsen vrienden dat ook willen: ook niet realiseerbaar op dit moment, als je het mij vraagt)
Wat is dan het probleem of beter nog de oplossing? Zorgen dat we niet langer moeten spreken over 'Wallonië het zwakke broertje van Vlaanderen'. Hoe lossen we dat op? Meer geld naar Wallonië? Of beter bestuur in Wallonië? Maar welk bestuur dan? Decennialang was er enkel sprake van PS: en dit is het resultaat. Misschien brengt een verandering ook een verbetering? Of moeten Vlamingen zich mengen in het Waalse bestuur? (al is dit vrij grof als zouden daar geen goede Waalse bestuursleden bestaan) Maar bon: mocht dat nodig zijn, dan is de enige oplossing: terug meer België. Want de Vlamingen die iets over Wallonië kunnen zeggen, moeten het federaal regelen. Dat is natuurlijk tegen de zin van Vlaanderen. Maar bon: stel meer België om beide landsdelen terug gelijkwaardig te krijgen en daarna minder België om voor beide landsdelen een beter gepersonaliseerd beleid te voeren. Ik zou dat althans beter vinden dan: minder België omdat het met Vlaanderen dan beter gaat gaan (zoals het nu lijkt over te komen).
Maar bon, volgens mij kan er al veel opgelost zijn mocht er beter bestuurd worden in Wallonië in de huidige situatie.
En ah ja: die petitie. Ze is dus niet aan de orde, waarom zou ik ze wel/niet tekenen?