Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
het argument van een enorm verschil in cultuur is ook maar een zwak hoor...
|
Ja, geef eens tegenargumenten? U moet misschien cultuur wat ruimer zien en niet alleen denken, en ik kan er alleen maar van uitgaan dat het dit is wat u bedoelt aangezien enige andere duiding ontbreekt, aan cultuur in literatuurvorm. Met cultuur bedoelen we vooral de mentaliteitsverschillen tussen beide regio's en die worden almaar duidelijk bij zowat elke communautaire kwestie die op tafel komt.
Dit is trouwens maar één van de vele dingen... het cultuurargument alleen is uiteraard niet voldoende om een onmiddellijke splitsing van België te eisen maar het zet wel mee de toon.
Als u 'cultuur' anders invult, dan is dat uw volste recht natuurlijk, en dan gaan we het nooit eens zijn, maar dat betekent niet dat u de economische, politieke en maatschappelijke verschillen zomaar mag vergeten.
Citaat:
het is niet omdat iemand een andere taal spreekt
Citaat:
(die het grootste deel van de vlamingen trouwens redelijk vlot beheerst)
|
Grapjas!
dat ze een andere cultuur hebben hé... als je kijkt naar de amerikaanse cultuur of de chinese tov de vlaamse en dan de walen tov de vlaamse dan kunde toch onmogelijk van een echt cultuurverschil spreken?
|
Ja, dat is nogal vanzelfsprekend. Als je dan ook kijkt naar de geografische situatie, zie je dat Amerika hier enkele duizenden kilometers vandaan ligt, net zoals China. Maar het gaat er net om dat Wallonië vlak naast Vlaanderen ligt in hetzelfde land!
En die taal is heus wel bepalend. Hoe kan je nu in godsnaam spreken van een
verenigd volk als ze zelfs mekaar taal niet spreken. Hoe is communicatie dan nog mogelijk? En dan heb ik het niet over de praktische beperkingen...
Citaat:
en komaan, het paradijs overdreven? ik durf echt wel zeggen dat ik het goed heb, en als je er een beetje moeite voor doet kan iedereen het goed hebben.
|
Ik ben blij dat u Vlaanderen het paradijs op Aarde noemt. Dat doet mij oprecht plezier.
Citaat:
"erfelijke" armoede even terzijde gelaten, dit zou er na de splitsing trouwens hoogstwss toch nog zijn.
|
Armoede wel, natuurlijk zal dat er nog zijn, maar dan kunnen we wel zelf bepalen hoe we dit (en vele andere) problemen oplossen. Er bestaan geen Belgische belangen, enkel Vlaamse en Waalse, en we kunnen deze beter zelf, op onze eigen manier proberen te dienen.