Verkiezingsstrijd Kerry - Bush
Eenheid Democraten belangrijker dan debatten -
Alleen buiten conventiecentrum van Democraten kan links zijn woede over Irak kwijt
Van onze correspondent in de Verenigde Staten
BOSTON - Er zijn in feite twee Democratische Conventies gaande in Boston. In de wandelgangen is Irak het hoofdonderwerp en wordt gepassioneerd gesproken over homohuwelijk en abortus. Maar op de vloer van het Fleet Centrum schikt spreker na spreker zich, in afwachting van Kerry's toespraak van vanavond, in een heel strakke partijdiscipline en praat vooral over 'hoop' en de noodzaak van een 'sterker Amerika'. Alleen buiten het conventiecentrum kan links hardop zijn woede over Irak kwijt.
VRAAG Rochelle Rutchild niet wat er zo goed is aan John Kerry. ,,Het kan me niet schelen. Hij is niet Bush, en dat is het enige waar ik aan kan denken'', fulmineert ze bij een koffiebar in het Fleet Centrum. Pas nadat ze diep adem gehaald heeft, voegt ze eraan toe: ,,Ik geloof dat hij best een goede president zal worden.''
Rutchild is lid van de Raad voor Leiderschap door Vrouwen. Haar jasje zit vol met pro-abortus stickers. Ze erkent dat ze teleurgesteld is dat Kerry onlangs meldde dat hij persoonlijk tegen abortus is en dat haar partij het 'recht om te kiezen' in Boston heel ver weg heeft geschoven. Maar die kritiek slikt ze allemaal in. ,,Omdat we met zo'n extremistisch, radicaal alternatief te maken hebben. Als Kerry president wordt, zal hij nooit van die extreem-rechtse rechters benoemen die vrouwenrechten willen onderuithalen. Bush doet dat wel. Dat alleen al is reden zat voor mij.''
De Democratische partij heeft een traditie van ruziemaken op haar Conventies, van pijnlijke debatten over wat er in het platform, zeg maar het verkiezingsprogramma, moet komen te staan. Maar dit jaar is de partij ongekend één. Niet dankzij Kerry, zegt Rutchild. ,,Bush beloofde in 2000 dat hij het land niet zou verdelen, maar zou gaan verenigen. In werkelijkheid heeft Bush de Democratische partij verenigd en het land dieper dan ooit verdeeld'', zo vertolkt ze een veel gehoorde opinie. ,,Als die eenheid een prijs heeft, dan wil ik die meteen betalen.''
Ook Sue Kane, een vervangend gedelegeerde voor Californië, is pragmatisch. Ze zou graag gezien hebben dat de partij zich achter het homohuwelijk had geschaard. Volgens peilingen is zeventig procent van de conventie vóór. Toch legt Kane zich er bij neer dat Kerry tegen is. Ze maakt er ook geen punt van dat Gavin Newsone, de burgemeester van San Francisco, een 'held' voor veel Democraten omdat hij 4.000 holebi-stellen trouwde, niet mag spreken. ,,Ik ben nog gewoon te woedend op Bush om aan iets anders te denken. Hoe die ons die onnodige oorlog in duwde!''
,,Wij Democraten moeten realistisch zijn. Dit jaar kan je gewoon geen president krijgen die voor het homohuwelijk is. Het land is er nog niet klaar voor.'' Een ander gedelegeerde deelt haar Irak-woede en zegt dat Democraten strategischer moeten leren denken. ,,We moeten de kunst afkijken van extreem-rechts. Dat hield op de Republikeinse conventie van 2000 de lippen op elkaar. Toen Bush eenmaal in het Witte Huis zat, lieten zij zich gelden. Dat moet links ook doen.''
Oud-gouverneur van Vermont Howard Dean mag dan niet de presidentskandidaat geworden zijn, hij is wel nadrukkelijk aanwezig in het Fleet Centrum. Veel mensen lopen rond met stickers waarop 'Dean bedankt' staat. ,,Omdat hij ons leerde tegen Bush op te staan en gewoon hardop tegen die oorlog te keer durfde te gaan'', legt een aanwezige uit. Toen Dean eergisterenavond het podium beklom, sijpelde alle boosheid over Irak door in een stormachtig onthaal. Maar geen spreker week echt van het verplichte positieve script af en verviel tot Bush-haat. Dat schrikt kiezers af, wijst onderzoek uit.
Heeft Kerry genoeg aan het anti-Bush-sentiment om te winnen? Of moet hij zelf ook, met eigen ideeën, de kiezers warm maken? Katie Casion, gedelegeerde voor North Carolina, is fan van John Edwards. ,,Maar ik ben van zijn staat en heb meegeholpen in zijn campagne.'' Kerry noemt ze 'intelligent'. ,,Hij begrijpt ook dat Amerika in het onderwijs moet investeren, voor mij hét onderwerp.'' Maar ze zegt te beseffen dat veiligheid in Boston centraal staat. ,,Daar moeten we laten zien dat we sterk zijn.''
Ze erkent dat Kerry afstandelijk overkomt en nog niet echt de harten beroert. Maar pessimistisch is ze niet over zijn grote toespraak van vanavond. ,,Ik was erbij toen hij Edwards als zijn running mate voorstelde. Ik heb drie uur in de bakkende zon staan wachten, maar toen ze dan eindelijk kwamen, straalde hij warmte en passie uit en zag je de energie tussen hem en Edwards. Ik was er helemaal ondersteboven van. Hij kan het dus wel.'' Theresa Formyduval, ook uit North Carolina komt niet verder dan ,,Kerry wil luisteren. Dat is meer dan wat die ander doet. Maar over hem wil ik het niet eens hebben''.
Buiten de Conventiehal draait alles om Bush en anti-oorlogsbetogingen. Advocate Jerry Shepard loopt verkleed als Vrijheidsbeeld over straat om Irak en uitholling van burgerrechten door Bush aan te klagen. Over Kerry is ze niet te spreken, want hij is een van de senatoren ,,die in de laffe daad Bush een blanco cheque gaven om die oorlog te beginnen''.
Toch gaat ze op hem stemmen. ,,Hoe gek ik ook ben op (onafhankelijk kandidaat) Ralph Nader, waar ik in 2000 wel op heb gestemd, dit keer laat ik alle kleine partijen aan me voorbijgaan. In plaats van principieel te zijn, vind ik dat we nu moeten geloven dat we straks president Kerry genoeg onder druk kunnen zetten om de troepen snel terug te halen. Voor doorgedraaide oorlogsbetogers koop je niets.''
Melissa Muga, ook Nader-fan uit Californië, noemt Bush ,,een oorlogsmisdadiger''. Ze steunde in de voorverkiezingen anti-oorlogskandidaat Dennis Kucinich. Nu showt zij haar nieuwe held: ,,I love Theresa'', zegt een sticker op haar jas. ,,De vrouw van John Kerry spreekt nog vanuit het hart. Ik hoop dat zij grote invloed zal hebben op hem als hij in het Witte Huis zit. Die Bush luistert naar niemand.''
î]29/07/2004 Frank Kools
©Copyright De Standaard [/i]