Enkele post bekijken
  #5  
Oud 27th August 2007, 17:51
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Een kerstboom heeft geen enkel verband met een religie, en ook paaseieren hebben dat niet.


Ik ken daar ook niet zo veel van en dus heb ik even 'google' geraadpleegd omdat ik er toch het fijne van wou weten...

Dit vond ik over kerstbomen:
(http://www.sip.be/GODSDIENST/THEMIS...d/kerstboom.doc)

- Waarom zet men in huis een kerstboom?

Volgens sommigen gaat het om een Oud-Germaans gebruik. Germanen hingen groene twijgen in en aan hun huis en deden lichten branden. Zo wilden ze boze geesten en onheil afweren. Andere bronnen denken dat het gaat om een soort meiboom die naar het midwinterfeest is verschoven. Het Vaticaan waarschuwde in de negentiende eeuw nog tegen het heidense gebruik om een kerstboom te plaatsen. Maar de Kerk gaf er later een nieuwe zin aan: een levensboom, symbool voor het licht van de wereld.


Dit vond ik over paaseieren:
(http://www.kinderenwebhotel.be/godsdienst/pasen.htm)
Paaseieren

Het gebruik van paaseieren is ontstaan tijdens de Middeleeuwen, de kerk verbood in de vastentijd eieren, dat was ook zo voor vlees. Maar net tijdens deze periode leggen kippen veel eieren. Zo stapelen de eieren zich op.

Ze werden dikwijls als geschenken gegeven. Bij christenen werd het ei tot symbool van de wederopstanding van Christus en de hoop op de wederopstanding van alle mensen. De schaal kreeg de betekenis van het graf van Christus.
De eieren werden gekookt zodat ze langer bewaart konden worden en ze werden tevens versierd

In het begin werden de eieren rood gekleurd. Later gebruikte men meer kleuren. Sommige hebben er zelfs een kunst van gemaakt om eieren te versieren.



Het kan misschien juist zijn dat kerstbomen en paaseieren geen échte religieuze symbolen zijn, maar ze worden wel gelinkt aan kerkelijke feesten en zelfs erkend door de Kerk. In dat opzicht vind ik dat de moslims dus volledig gelijk hebben als men neutraliteit wil bekomen!
Met citaat antwoorden