9th August 2007, 13:58
|
|
Administrator
|
|
|
|
Aso-tso
Lezersbrief Mieke Van Hecke, DS
Ik las de reacties op mijn uitspraak over de steeds geringere instroom van ASO-afgestudeerden in de lerarenopleidingen voor kleuter- en lager onderwijs. Voor zover ik iemand door deze verklaring onrecht heb aangedaan of gekwetst heb, wil ik mij hiervoor verontschuldigen. Mijn uitspraken zijn niet bedoeld als een depreciatie van het technisch (TSO) en beroepssecundair onderwijs (BSO). Integendeel, ik heb heel veel waardering voor het TSO en BSO.
Ik wilde enkel de volgende zorg uitspreken. In het studietraject van het TSO en BSO wordt minder aandacht geschonken aan abstract denken en aan het synthetisch denken. De twee competenties die een bacheloropleiding vereisen. Ook aan taalvaardigheid, talenkennis en andere algemene vakken wordt in de studieloopbaan minder tijd gespendeerd. Op dit ogenblik wordt een grote inspanning geleverd om in de lerarenopleidingen deze 'achterstanden' snel in te halen.
Als de tendens van een steeds grotere instroom van TSO/BSO-studenten zou aanhouden, zal het steeds moeilijker worden om het niveau van professionaliteit bij de uitstroom van leerkrachten op peil te houden, zeker wanneer er zich een schaarste aan leerkrachten zou aandienen. Een goede, evenwichtige mix van ASO-studenten met vanuit hun opleiding een betere analytische en abstracte denkwijze en de meer praktische, creatieve opleiding van TSO/BSO-studenten lijkt mij een na te streven doelstelling.
Eén en ander doet geen afbreuk aan mijn waardering voor alle TSO/BSO-studenten, die met succes een lerarenopleiding hebben gevolgd en vandaag geëngageerd hun taak opnemen in het Vlaamse onderwijsveld.
Mieke Van Hecke, Directeur-Generaal VSKO
DS, 09-08-2007