Enkele post bekijken
Oud 30th July 2007, 16:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Exclamation "Overwinning Contador grootste oplichting in sportgeschiedenis"

Dopingexpert: "Overwinning Contador grootste oplichting in sportgeschiedenis"

De Duitse dopingexpert Werner Franke. De Duitse antidopingexpert Werner Franke heeft de Tourzege van de Spanjaard Alberto Contador omschreven als "de grootste oplichting in de sportgeschiedenis". "De naam van Contador komt meer dan eens voor in documenten van de Spaanse justitie en politie" in het kader van het onderzoek naar dokter Eufemiano Fuentes", verklaarde Franke aan de Duitse televisiezender ZDF.

"Dit alles werd verborgen en stilgehouden sinds de naam van Contador van de lijst van verdachte renners die beroep deden op de diensten van Fuentes verdween", aldus Franke. De Duitse expert bevestigt dat hij documenten in zijn bezit heeft, waaronder het proces-verbaal van de huiszoeking van het kabinet van dokter Fuentes, waarin staat welke producten Contador genomen zou hebben. "Hij nam insulinepreparaten, HMG-Lepori, een hormoon dat de afscheiding van testosteron stimuleert, en TGN, een astmaproduct", verklaarde Franke.

"De naam Contador duikt op in verschillende lijsten, ook in de lijst van de Guardia Civil", aldus Franke. Volgens Franke hebben de UCI en het Spaanse gerecht ook boter op het hoofd. "Ze hebben gelogen. Ik heb documenten en kan onmiddellijk ontcijferen welke middelen er gebruikt werden. Ik ben ook in het bezit van documenten van de huiszoeking bij Fuentes. "Spanje heeft hier voor de grootste stunt aller tijden gezorgd", beweert Franke. "Een aantal documenten zijn in mijn aktetas beland, dat gebeurt vaker en ik heb alles overgemaakt aan het Duitse gerecht." Franke eindigt met de vaststelling dat "corrupte situaties in Spanje op het hoogste niveau in de doofpot verdwijnen". (belga/dm)

Blog DM, 30/07/2007 13u47