Enkele post bekijken
Oud 6th December 2004, 04:33
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Thumbs down

Ook een 'gemengd gevoel', maar de alternatieven liggen hier iets anders dan in het voorgaande...

Mijn sympathie voor Coveliers tendeert sowieso naar het vriespunt, niet in het minst omdat ik mij nog steeds afvraag wat de man bij de VLD zoekt... M.i. is zijn 'natuurlijke' thuishaven de N-VA, maar misschien schrikt het kartel met de CD&V hem wel af (hoewel hij veel vroeger al lid is geworden van de liberalen). Voor mij ondergraaft dit laatste voor een groot stuk zijn geroemde 'rechtlijnigheid', en ik neem het de man nog altijd bijzonder kwalijk dat hij de zaak van het migrantenstemrecht op afschuwelijk populistische wijze heeft opgeklopt tot welhaast mythische proporties die met de realiteit hoegenaamd geen uitstaans meer hadden:
-de strakke migratiepolitiek van de laatste regeringen heeft nl. geleid tot een welhaast irrelevant doelpubliek
-de snel-Belg-wet had tevoren al van heel deze een non-event gemaakt (overigens klaargestoomd met instemming van diezelfde liberalen... misschien niet met instemming van Coveliers, maar wel degelijk op dat moment een onomkeerbaar 'politiek feit' waar rekening mee gehouden moest worden)
-vooral ook omdat ik Coveliers nauwelijks heb horen zeggen dat heel de zaak alleen betrekking had op gemeenteraads(!)verkiezingen... Juist op lokaal vlak kan dergelijke geste voor integratie inderdaad een wezenlijk verschil uitmaken, alleszins veel meer dan het tegendeel waarbij je zegt: "Je woont hier x-aantal jaren, je constateert dat de stoep voor je deur een gevaar is voor alles en iedereen, maar je krijgt bij het gemeentebestuur 'uiteraard' nul op het rekest want je stem telt toch niet mee...."

Ik stem dus heel pragmatisch 'buiten', omdat ik een versplintering van 'rechts' geen slechte zaak vind en ik dit scenario prefereer boven een 'ruk naar rechts' van gans de VLD... En laat alle figuren die zich bezondigen aan volksverlakkerij en aan het 'Grote Vlaamse Gelijk' maar eigen kleine partijtjes oprichten... Zo hebben ze in de toekomst even weinig consequenties op beleidsniveau als Aboe Jajah...

Nu ja, tegelijk hebben de liberalen dit weekend wel voor een stuk 'kleur bekend': om en bij de 38% is klaarblijkelijk voorstander van het opheffen van het cordon... Zal het dan effectief de VLD zijn die als eerste bestuurscoalities zal aangaan met het VB? Ik dacht tot nog toe dat de CD&V kandidaat nummer 1 was hiervoor, maar na dit weekend... Het zal mij zeer zeker benieuwen!

(PS Kenny, ik wacht op je reactie... )