Kijk dat vind ik verbazingwekkend, dit cijfer! En het is misschien iets dat in het debat omtrent stemplicht kan meespelen. 13.6% (!) van de Belgen hebben niet gestemd! Hoe is het mogelijk? Waarom? Haal de uitslagen er terug bij en tel daar 1 miljoen stemmen bij, je krijgt een totaal andere uitslag met andere mogelijke coalities e.d.
Echt: ongelooflijk veel mensen die niet stemmen of blanco stemmen! Té veel als je het mij vraagt! Volgens mij moeten politici toch eens nadenken over dit soort cijfers!
------------------------------------------------------
688.000 Belgen gingen niet stemmen
Bij de federale verkiezingen van 10 juni zijn 688.719 kiezers niet gaan stemmen. Zowat 360.717 andere hebben blanco gestemd. In totaal hebben iets meer dan 1 miljoen Belgen (1.049.436) niet deelgenomen aan de verkiezingen, ofwel 13,6 procent. Dat schrijft Le Soir woensdag.
De Vlamingen vervullen liever hun electorale plicht dan de Franstaligen. De kantons van Brussel-Hoofdstad zijn volgens de Franstalige krant "het meest rebels". In het kanton Brussel ging één op zes inwoners niet stemmen en bedroeg het percentage stemonthouding 17,1 procent. In Ukkel was dat 16,1 pct, in Molenbeek 15,7 pct, in Elsene 15,3 pct, in Anderlecht 15,2 pct en in Sint-Gillis 15,1 pct.
Van de vijftig "meest voorbeeldige" kantons bevinden er zich 43 in Vlaanderen en 7 in Wallonië. De "slechte" kantons zijn alle Brusselse kantons, 27 Waalse en twee Vlaamse.
Bron:
www.gva.be ; 4 juli 2007.