Enkele post bekijken
Oud 6th July 2007, 22:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Verkiezing wereldwonderen leeft echt

Verkiezing wereldwonderen leeft echt

Zaterdag wordt bekend welke monumenten zich de zeven nieuwe wereldwonderen mogen noemen. Vandaag vragen we de mening van vijf wetenschappers, morgen van vijf artiesten.

Pieter Borghart, classicus aan de universiteit van Gent: 'De verkiezing van de wereldwonderen leeft echt tussen wetenschappers. Begin deze week merkte ik op een congres in Australië dat er druk over werd gepraat. Het is een prachtige gelegenheid om het publiek bij het culturele erfgoed te betrekken. Mijn stem gaat naar de Akropolis. Als de Akropolis verkozen wordt, vormt het een extra argument voor de Britse overheid om eindelijk de friezen van het Parthenon terug te geven die Lord Elgin in de negentiende eeuw naar Engeland verscheepte. Elgin deed dat zogenaamd om de friezen te beschermen tegen de barbaarse Ottomanen, die toen de dienst uitmaakten in Griekenland. Een verkiezing van de Akropolis zou de druk op de Britse overheid sterk verhogen.'

Koenraad Vanbalen, hoogleraar Burgerlijke Bouwkunde aan de KU Leuven: 'Mijn voorkeur gaat uit naar Timboektoe in Mali. Het monument uit de twaalfde eeuw is een sterk staaltje duurzame technologie, niet alleen omdat het er vandaag nog altijd staat, maar ook omdat het uitsluitend is opgebouwd uit lokale materialen. Tegelijkertijd is het monument materieel zeer kwetsbaar, maar ook daar heb ik bewondering voor. Het aanhoudende pleisterwerk van de verweerde, aarden muren schept een sociale band met de restaurateurs. Een monument zoals het Vrijheidsbeeld, dat gewoon af en toe eens gewassen moet worden, heeft dat veel minder.'

Dirk Huyge, archeoloog, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Brussel: 'Mijn stem gaat naar de beelden van de Paaseilanden. Ik heb er een emotionele band mee, want ik heb ze vijf keer bezocht voor archeologisch onderzoek. Het is onvoorstelbaar hoe mensen op zo'n piepklein godvergeten eiland, geïsoleerd van de rest van de wereld en met primitieve middelen als hout en stenen bijlen, een dergelijk monumentaal patrimonium hebben tot stand gebracht. Na een eeuw onderzoek blijft het nog altijd een groot mysterie hoe ze die beelden konden verplaatsen. Het is een ode aan de menselijke creativiteit en inventiviteit.'

Roald Docter, hoogleraar Griekse archeologie, UGent: 'De piramiden van Gizeh horen bovenaan, vind ik. Hun grootte en hun massiviteit zijn indrukwekkend. De kamers en gangen binnenin blijven tot de verbeelding spreken. Maar vooral: van de zeven wereldwonderen die destijds door Griekse historici zijn gekozen, hebben alleen de piramiden de tand des tijds doorstaan. Van de andere wereldwonderen zijn hoogstens wat fundamenten over. '

Krista De Jonge, hoogleraar Architectuurgeschiedenis, KU Leuven: 'Het hangt ervan af welke waarden je laat doorwegen. De Chinese Muur staat zeker terecht in het lijstje: hij symboliseert vierduizend jaar ononderbroken geschiedenis. Die continuïtet is er ook bij de Kiyomizu Tempel in Kyoto; die wordt zelfs nog altijd als levend heiligdom bezocht. Bij de Akropolis speelt de zogenaamde genius loci een grote rol: de geest van de plek, op een heuvel boven Athene.' (kdr, ckf)

www.standaard.be/wonderen
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=15716

DS, 05-07-2007