Enkele post bekijken
Oud 6th December 2004, 02:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

INTERVIEW MET J.-M. DEDECKER:
,,Ik zal de blauwe trein meer naar rechts doen rijden''

BRUSSEL - ,,Met 38 procent van de leden achter mij kunnen ze me niet meer negeren.'' Een glunderende Jean-Marie Dedecker vond zijn goede uitslag zaterdagavond de legitimatie bij uitstek om een rechtsere koers te eisen voor de VLD.

Geen nederlaag die voor de ex-judocoach zo zoet smaakt als deze. Dat meer dan een derde van de VLD-leden die hun stem uitbrachten, hem als voorzitter wilde, is immers onverhoopt. ,,Mijn doelstelling was dertig procent. Dit resultaat is fantastisch, als je bedenkt wat voor strijd van David tegen Goliath het geweest is. Kijk eens, van al die mandatarissen die mij vanavond feliciteren en kussen, heeft niemand zich achter mij geschaard.''

- Hoe verklaart u uw goede score?

Ik zeg wat er aan de basis van de partij leeft. We moeten eindelijk eens luisteren naar de basis. Na de nederlaag van 13 juni hebben de verliezers aan zelfbediening gedaan bij de regeringsvorming en in de kabinetten, maar de basis bleef verweesd achter. Er is geen katharsis geweest.

- Wat wil u met dit resultaat bereiken?

Wegen met mijn programma: de blauwe trein meer naar rechts doen rijden. Ik denk niet dat ik ooit een kans gemaakt heb om echt voorzitter te worden, maar die rechtsere koers kan ik wel bereiken. Mijn eis voor een ledenreferendum over Vlaams Belang is nu kracht bijgezet. Lees maar eens welke pleidooien Verhofstadt in zijn Burgermanifesten gehouden heeft voor referenda. Dan moet dat ook voor dit thema kunnen.De discussie over het cordon sanitaire, die we bijvoorbeeld op de fractiedagen al gehad hebben, wil ik onverminderd blijven voeren. Ook economisch wil ik een rechtser beleid. Wij zijn een partij van de middenstanders, maar zijn die perceptie kwijt. We hebben de belastingen verlaagd maar niet in de perceptie van de zelfstandigen, want tegelijkertijd moeten die meer sociale bijdragen betalen en hun eigen loon in hun bvba verhogen, waardoor ze de facto meer belastingen moeten betalen.

- Karel De Gucht wil Hugo Coveliers uit de partij laten zetten wegens ,,kwaadaardige'' uitspraken. Gaat u het gewicht dat u met deze score gewonnen heeft, voor Coveliers in de weegschaal leggen?

Wie deze voorzittersverkiezingen verengt tot de affaire-Coveliers, maakt er een karikatuur van. Maar ik sta er in elk geval op dat Hugo in de partij blijft. Hij is een schitterend parlementslid, een goede redenaar en uitstekende jurist, mijn strijdmakker in de Senaat tegen de oppositie, welteverstaan. Hij wil met zijn uitspraken de partij helemaal niet ten gronde richten.

- Ook u bent in de ogen van De Gucht een ,,vrijbuiter''.

Tja, ik denk dat De Gucht mij nog geholpen heeft met zijn uitspraken (brede grijns) . Ik heb natuurlijk geen twee woordvoerders, spin doctors, een chauffeur en schatplichtige mandatarissen.

Het was hard, zeker het onterechte beeld van ,,Bart Somers of de chaos'' dat de partijtop heeft proberen te creëren. Weet iemand dat ik al jaren als zelfstandige 45 medewerkers leid?

- De campagne is zeker tijdens de laatste week zeer hard en bitter gevoerd. Zal dat sporen nalaten?

Ik heb twintig jaar in de topsport geleefd. Daar ben je vandaag God, morgen de duivel. Wees gerust, ik heb een dik vel. Ik kan heel goed met Bart Somers door één deur. Op een persoonlijk postje ben ik niet uit.

- De tweedracht in de VLD kan vergroten.

Dit resultaat hoeft de partij niet te verdelen als we nu eindelijk als volwassenen met elkaar omgaan. Ik heb er vertrouwen in dat Somers meer naar de basis gaat luisteren.

06/12/2004 Isabel Albers

©Copyright De Standaard