Enkele post bekijken
Oud 28th May 2007, 19:46
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Ah 'k weet het niet Wim, 'kvrees het ergste. Wat niet willen zeggen dat ik m'n steentje niet bijdraag (om die reden alleen een moto gekocht ipv wagen), maar denk dikwijls dat het al te laat is. Al dan niet ingegeven door gedachtes zoals op de indexpagina hier, de honger naar fossiele brandstof stijgt enkel, per dag jagen we er nog altijd miljoenen vaten door en het stijgt enkel als ik naar China (of zelfs België) kijk. Een wagen per persoon.
Al de plastiek, al de visbestanden die uitsterven, plankton dat vermindert, elke dag zoveel hectaren regenwoud kwijt...

Ik hoop van harte dat mijn gut feeling ongelijk heeft, maar de realist in me zegt dat het te laat is, het is nu zo ver gekomen en het wordt niet meer omgedraaid om sommige begrijpelijke redenen.

Wat we nu trouwens in onze atmosfeer/ozonlaag zien gebeuren is het gevolg van wat we een decennium geleden erin hebben gespuwd. Dus het ergste moet nog komen want nog nooit waren er zoveel wagens tegelijkertijd de boel hier letterlijk aan het verzuren. Misschien properdere motor, maar alles tesamen nog even vettige uitstoot als je het gaat optellen.

En effectief de mest, er is teveel mest en hierdoor wordt teveel methaan geproduceerd.

Nevertheless heb ik mijn bedenkingen bij een stelling zoals 'een vegetagiër met 4x4 minder vervuilend dan vleeseter in kleine wagen'.
Alsjeblieft, maak jezelf zo geen beelden wijs. Hoeveel uur per dag is die 4x4 onderweg tegenover het klein wagentje dat misschien 10 km woon-werk verkeer aflegt. Een héél belangrijk detail. Veel verkopers en managers rijden graag met dikke wagens, hoeveel uur zijn die per dag gemiddeld meer onderweg dan de klassieke bediende? Als die persoon dan toevallig vegetagiër is, dan nog ben ik er zeker van dat ze meer hebben bijgedragen tot de vervuiling van deze aardkloot dan de vleeseter die pendelt tussen werk en thuis. Een héél belangrijke factor in de vergelijking is hoe lang ze rijden per dag. Hoe langer, hoe sneller de grafiek van de 4x4 vegetagiër de vleester zal inhalen.
Met citaat antwoorden