Enkele post bekijken
  #1  
Oud 4th December 2004, 15:11
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Sint weldra verdwenen?

Goedheilige man verdwijnt uit winkelbeeld
GEPRANGD TUSSEN HALLOWEEN EN KERSTMIS



BRUSSEL - De Sint verdwijnt stilaan uit het winkelbeeld. De goedheilige man zit geprangd tussen het sterk opkomende Halloween en Kerstmis. Het wordt voor de handel steeds minder interessant de figuur nog commercieel uit te spelen, zegt Baudouin Velge van de distributiefederatie Fedis.


EEN opvallende afwezige in de Sint-koopperiode is de grote kindervriend zelf. ,,Steeds minder wordt het beeld van de Sint zelf gebruikt in de promotionele aanpak, in de aankleding van de winkelvloer'', zegt Baudouin Velge, afgevaardigd-bestuurder van de federatie van de Belgische distributiebedrijven, vast. ,,De periode is te kort om de inspanningen nog rendabel te maken. Halloween, dat de jongste jaren sterk in de lift zit, is nog maar voorbij of daar dient de kerstperiode zich al aan. Die zijn commercieel interessanter. Sinterklaas zit gewrongen tussen die twee. Dus verdwijnt de heilige naar een hoekje.''

Velge vraagt zich af of de aanbeveling om geen Sint-reclame te maken voor 1 november daar geen rol inspeelt. ,,Typisch een maatregel die ergens op een kantoortje wordt uitgedacht, maar die geen rekening houdt met wat de klanten willen. De consument wil geen sperperiode.'' Er zijn overigens ieder jaar handelszaken die zich niet aan deze regel houden.

Ondanks de commerciële verdrukking blijft de Sint springlevend binnen de gezinnen. De cijfers bewijzen het: zestig procent van de speelgoedomzet wordt in deze periode gerealiseerd.

Dat in deze contreien Sinterklaas nog beleefd wordt, biedt ook onverwachte voordelen. ,,De grote fabrikanten mikken op Kerstmis. Maar dan wordt de vraag wereldwijd zo groot dat de voorraden uitgeput raken. Zes december valt voor die piek en dus profiteert Sint-Nicolaas van de stilte voor de storm.''

Kerstmis en de kerstman zijn vanuit de VS aan een opmars bezig, die gepaard gaat met een Amerikaans overwicht in de speelgoedsector. De Belgische winkels maken zich daar zorgen over. ,,Het aanbod wordt bepaald door de grote spelers zoals Mattel en Hasbro. De kleinschalige productie komt in gevaar. Dat is slecht nieuws voor producten met een heel lokale inslag, zoals de spullen van K3 of Samson'', aldus Velge.

Een van de manieren om tegen die trend in te gaan is de creatie van het BE-label, wat staat voor biologisch en ethisch (DS 30 november). Het moet producten van Belgische en Europese makelij, gemaakt uit duurzame materialen en in sociaal aanvaardbare omstandigheden, promoten in de rekken. ,,Dat sluit aan bij de toenemende vraag naar educatief speelgoed'', zegt Velge, ,,de ouders hebben minder tijd om met de kinderen bezig te zijn en verantwoord speelgoed zien ze als een compensatie in de opvoeding. Het mag duurder zijn, als er maar een meerwaarde aan zit.''

Fedis werkt voor het label samen met de Groupement Etica uit Ottignies, die er al langer mee bezig is en steun kreeg van de Koning Boudewijnstichting. Hun speelgoed werd tot dusver via de alternatieve sector (Oxfam-Wereldwinkel en dergelijke) verdeeld maar zou nu in het normale circuit komen. Ook grote spelers zoals Carta Mundi komen ervoor in aanmerking.

Het BE-label is ook een middel om het imago van de sector op te krikken. Dat dat beeld niet te positief is, bleek onlangs in de harde kritiek van Test Aankoop dat veel speelgoed onveilig is. Velge relativeert. ,,Wie speelgoed verkoopt, zorgt ervoor dat alles getest is. Die bedrijven kunnen het zich niet veroorloven onveilige artikelen aan de man te brengen. Zeker inzake speelgoed voor baby's is men streng. Daar liggen de eisen van de ouders ook hoog. Ouders kiezen voor de baby bewust voor merken, vanwege de veiligheidscriteria. Uit drie poppen kiezen ze de duurste.''

Ook het verwijt dat de stukken in Chinese sweatshops geproduceerd worden in uiterst slechte arbeidsomstandigheden noemt Velge overdreven. ,,Het zwaartepunt van de productie ligt rond Hongkong en Sjanghai en de bedrijven daar werken fatsoenlijk. Noordelijker in China kunnen er zich nog mistoestanden voordoen. Daar zijn de aankopers wat behoedzamer.''


04/12/2004 Tom Ysebaert

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden