Deze film heb ik ook al even op mijn harde schijf staan, maar nog geen tijd gehad om te kijken.
Ik vind het gevaarlijk om iets potentieel erg 'gevaarlijk' (global warming) te proberen te minimaliseren. Bij zowat alles wat er over de opwarming van de aarde gepubliceerd is, vinden we woorden terug als 'waarschijnlijk', 'mogelijk', enz...
Logisch, want als wetenschapper kan je niets als volledig waar voorstellen zolang niet alle gegevens zonder twijfel lijnrecht in dezelfde richting wijzen. Dat is nu eenmaal wetenschap (vandaar dat alternatieve geneeskunde enz geen wetenschap is, soms werkt het wel en soms niet
).
Het klimaat is een uitermate complex geheel, waardoor het nog heel lang zal duren voor men alle parameters heeft kunnen afwegen en analyseren. Daarom dat de wetenschappers zo omzichtig zijn in hun waarschuwingen.
Maar. Het feit dat er een kans is dat het allemaal de verkeerde kant opgaat en dat wij er de oorzaak van zijn is toch meer dan reden genoeg om wat beredeneerder met het milieu om te springen?
Er zijn inderdaad wel dingen die wijzen op een normaal, natuurlijk proces, maar er zijn er veel meer die erop wijzen dat het onze schuld is.
Waarom wil je de mensen er dan in godsnaam van overtuigen dat er niets aan de hand is?
(insert hier vrij geloofwaardige complottheorieën over de olielobby enz)
Ik ben ervan overtuigd dat het onze schuld is, maar voor de twijfelaars:
Het is echt wel de moeite om de wetenschappers die beweren dat het onze schuld is het voordeel van de twijfel te gunnen!
En nu maar hopen dat ik snel de tijd zal vinden om die film te zien...
Ondertussen:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Gr...Warming_Swindle
Zie bij 'reception and critisism'...