Zoals allicht velen onder jullie, heb ik onlangs de documentaire “An Inconvenient Truth” van Al Gore gezien. Aangezien de milieuproblematiek mij nauw aan het hart ligt, heb ik hier ook met overtuiging naar gekeken.
Zopas kreeg ik echter van een vriend een link toegestuurd:
Google Video: The Great Global Warming Swindle
Je vindt er een documentaire die de CO
2-problematiek zoals we ze kennen aankaart, en je een ander perspectief op de zaak aanreikt.
Aanvankelijk was ik er zeer sceptisch over, maar ik besloot om toch toe te kijken, om te zien wat ze te zeggen hadden, en een eigen besluit te trekken.
Mijn eigen commentaar:
De documentaire behandelt de geponeerde theorieën die we mainstream voor waar aannemen, en geeft er de inconsistenties van aan. Verder wordt de – volgens hen – ware toedracht van global warming uit de doeken gedaan. Dit maakt het geheel zeer overtuigend. Ook de sociaal-economische drijfveren/gevolgen hier en elders worden besproken.
Waarin ze zeker te kort schiet, is redenen aanhalen om wel energiebesparende maatregelen te nemen en aan duurzame ontwikkeling te doen:
- schaarste van grondstoffen
- de aanwezigheid van polluenten, waaronder ook stofdeeltjes, in onze atmosfeer
- Het feit dat als we zo doorgaan, onze vraag naar energie nooit beantwoord kan blijven worden.
- Last but not least: onze eigen portemonnee!
Tot slot
Je kan zoveel mensen hun mening laten verkondigen als je wil, maar uiteindelijk telt enkel je eigen waarheid.
DON’T SHOOT THE MESSENGER