Enkele post bekijken
Oud 2nd December 2004, 20:24
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door Davy V.H.
Plan voor veiliger chatten in de maak

BRUSSEL - De elektronische identiteitskaart moet chatten op het internet veiliger maken voor kinderen en tieners. Staatsecretaris voor Informatisering Peter Vanvelthoven (SP.A) heeft een plan in die zin klaar.

En de prijs voor het domste idee van het jaar gaat naar...

Technisch gezien kan het toch niet. Je kan onmogelijk een controle doen op alle chatboxen. Proberen al die chatboxen (en dan heb ik het alleen nog maar over de Belgische) in kaart te brengen is al onmogelijk. En hoe zit het dan met die kaartlezers? Moet iedereen er zo eentje aanschaffen? Wie gaat die aansluiten? En dan is het nog maar de vraag of websitebeheerders hun technologie gaan zullen moeten aanpassen om deze onzin te laten werken. Ik denk niet dat veel mensen daar erg happig op zullen zijn. En de meeste kinderen gebruiken nog altijd programma's zoals MSN, IRC of ICQ om te chatten, daar heeft de Belgische regering niks mee te maken. Ik kan me nog voorstellen dat ze Belgische chatsites kunnen onderwerpen aan hun regeltjes, maar voor dat soort netwerken is dat ondoenbaar. Of is het gewoon een kaartlezer die de computer zegt of diegene die inlogt, ouder is dan 12? Hoe gaat dat dan in z'n werk gaan? Als het trouwens enkel client-side is, en niks server-side, dan wordt het een makkie om het systeem te omzeilen.

En ethisch gezien kan het al helemaal niet. Er bestaat nog zoiets als de wet op de privacy. Niemand heeft zaken met wanneer ik inlog op een chatbox of wanneer ik mijn computer opzet, als ik het al zou doen. Natuurlijk is dat op dit moment ook al te traceren via de ISP, maar dat de regering die dingen weet verontrust mij toch enigszins. Wat gaan ze zo nog uitvinden? Camera's boven elke monitor om te kijken of iemand illegale dingen aan't doen is?

Je moet toch al vrij ver van de werkelijkheid zitten als je denkt dat je met zo'n onzin pedofilie kan bestrijden. Ik kan alleen maar concluderen dat de mensen die zoiets verzinnen niet _echt_ met de materie in kwestie bezig zijn. Dit is zo'n maatregel van keskeschiet, snel gebaard om maar de indruk te geven dat ze toch -iets- nuttigs aan't doen zijn. En dan gebruiken ze pedofilie, omdat dat aanslaat bij de mensen.

Als ze dat geld dat ze hiervoor voorzien al eens zouden gebruiken om de Computer Crime Unit van de federale politie verder uit te breiden en te moderniseren, dan zou het veel nuttiger besteed zijn.

Ik wil trouwens ook wel eens weten om hoeveel zaken het hier concreet gaat. Dit kan toch nooit een groot probleem zijn, relatief gezien dan. Hoeveel zaken zouden er zo al geopend zijn, van pedofielen die kinderen ontmoeten via chatboxen? Dit zou eigenlijk de laagste prioriteit moeten zijn. De eerste prioriteit is nog altijd het aan banden leggen van de illegale mensenhandel uit landen zoals Tsjechië en Rusland. _DAT_ zijn de echte, schrijnende problemen, niet dit.

Ach ja, een niet-werkend systeem is voldoende om een (quasi) niet-bestaand probleem op te lossen.