2nd December 2004, 17:30
|
|
Administrator
|
|
|
|
De enkeling kan wel degelijk het verschil maken!
Heldin van de doven
BRUSSEL - De meest opmerkelijke uiting van de nieuwe wind die door een deel van de Oekraïense media waait, kwam vorige week van Natalia Dimitroek, een doventolk. Dimitroek geeft simultaan gebarentaalvertaling bij het nieuws van de staatszender UT-1, in de rechteronderhoek van het tv-journaal.
Toen de nieuwspresentator het officiële nieuws meldde dat premier Viktor Janoekovitsj de verkiezingen had gewonnen, voegde Dimitroek daar in gebarentaal aan toe: ,,Het resultaat dat de Centrale Verkiezingscommissie heeft aangekondigd, is vals. Geloof ze niet.''
Ze voegde eraan toe dat oppositieleider Viktor Joesjtsjenko de ware winnaar is. ,,Ik ben heel teleurgesteld dat ik leugens moet vertalen. Dat doe ik niet meer'', gebaarde ze. ,,Ik weet niet of jullie me nog terug zullen zien.''
Omdat UT-1 de enige zender is die simultaanvertaling voor doven biedt, ziet Dimitroek zich als een ,,zeldzame en betrouwbare bron van informatie'' voor de doven in Oekraïne. Ethisch had ze geen andere keuze, zei ze later. ,,De doven hebben geen keuze in waarnaar ze kijken.''
De vraag is hoe Dimitroeks gebaren van verzet binnenkort zullen worden herinnerd. Ze maakt kans een heldin van de revolte te worden, of een anonieme voormalige tolk van de staatstelevisie.
02/12/2004 (jdc)
©Copyright De Standaard