Enkele post bekijken
Oud 29th March 2007, 15:16
sarabollen
Gast

Ik heb afgelopen dinsdag de reportage rond Jongeren, seks en internet bij Koppen op de zender 'Eén', ook gezien. Het verhaal van dit meisje kwam daarin ook aan bod.

Ik moet zeggen dat ik echt verrast was van de cijfers die een onderzoek hadden uitgewezen over jongeren die via het internet contact hebben met mensen die ze niet kennen, over 'pogingen' tot afspraakjes en over ongewensten 'vragen' die die ze op het internet krijgen voorgeschoteld.

Opvallend en het meest schrijnend vond ik dat de meeste jongeren uitnodigingen voor afspraakjes en gesprekken over seks meestal als 'niet tof' omschreven. Volgens mij zou dit een duidelijk signaal moeten zijn voor onze samenleving. Want naast de vele voordelen (o.a. sociale contacten beter blijven onderhouden), denk ik toch ook dat het heel wat negatieve veranderingen in onze samenleving teweeg brengt. Ik denk daarbij aan het feit dat jongeren sneller anderen zullen kwetsen omdat ze toch anoniem blijven of omdat ze gewoon niet worden geconfronteerd met de werkelijke reactie van wie aan de andere kant zit.

Ik geloof dat dit alles, jammer genoeg, kan leiden tot een wereld met minder respect voor elkaar, minder zelfvertrouwen, minder vertrouwen in de anderen, minder zichzelf kunnen en durven zijn, minder sociaal vaardig worden in het omgaan met problemen van anderen, minder eerlijkheid en minder openheid in de dagdagelijkse realiteit die van het computerscherm is verwijderd.
Met citaat antwoorden