Enkele post bekijken
Oud 1st December 2004, 02:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Als onvervalst non-royalist heb ik mij eveneens verbaasd over de portie nieuwstijd die deze avond naar dit quasi-non-event is uitgegaan...

Maar alléén op inhoud? Dan gaat het om een 'royaal' unitarist die zijn zaak verdedigt tegen een partij die hem al jaren onderuit poogt te halen. Woord en wederwoord lokken elkaar nu eenmaal uit binnen de uitersten van een spectrum... de normaalste zaak van de wereld.

Maar juist aan het wederwoord zit een niet onbelangrijk formeel aspect: het feit dat de toekomstige koning van het land zich ondubbelzinnig afzet tegen een partij (zelfs al is het vanuit inhoudelijk perspectief 'begrijpelijk'). Want als koning in spe kan hij zich bezwaarlijk koning gaan noemen van 90% van de Belgen, maar is hij bij wet gebonden aan het koningschap over ALLE Belgen. En juist dit laatste zorgt op formeel vlak voor de nodige constitutionele muizenissen, want onze troonpretendent wordt verondersteld GANS het land te representeren (in functie tenminste)...

Daarbij moeten zijn uitspraken steeds 'gedekt' zijn door de regering, want deze laatste is 'verantwoordelijk' voor elk woord dat Filip publiekelijk als kroonprins uitkraamt. Geen wonder dat Verhofstadt stante pede de prins enigszins op zijn plaats moest zetten, want als Filip zich nog verder zou gaan vermeien in PARTIJPOLITIEKE antipathieën, dan bezondigt hij zich aan contraproductiviteit jegens het koningsambt dat per definitie slaat op HEEL het land...

En, terug naar het inhoudelijke, Verhofstadt heeft ongetwijfeld de demarche van Filip evenmin kunnen appreciëren in het licht van de ruk naar rechts van zijn eigen VLD, zeker nadat deze laatste deze week al manifest haar staart introk in het Vlaamse Parlement m.b.t. de betwistbare dotatieregeling tegenover het Vlaams 'Blelang'. Je ziet elke dag de oppositie tegen het cordon sanitaire meer en meer wegsmelten, maar zowel CD&V als VLD hoeden zich er voor om als eerste een aanzoek te doen... Geen wonder: hoeveel royalisten en unitaristen zouden hun stem niet aan één van beide partijen gegeven hebben bij de vorige verkiezingen? Mij niet gelaten: als twee honden vechten om één been... (en die derde is écht niet het VB: begint stilaan echt wel een beetje 'bruin' aan te bakken wegens te lang sudderen, en de laatste tijd beginnen ze zich zelfs te branden aan plat opportunisme: hun enige échte ware gelaat overigens, en dat hoeven ze voor mij geenszins aan te tonen door hun oppositiekuur (-kuren?) te laten varen)