Enkele post bekijken
  #4  
Oud 18th March 2007, 03:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door AnsWi
Als kleine burger kan je er niet veel aan veranderen. Enkel bij jezelf beginnen. Hopelijk zijn er genoeg mensen die bij zichzelf beginnen en hun kinderen opvoeden tot respectvolle burgers. Misschien kunnen we onverdraagzaamheid zo stopzetten. (Al is dit waarschijnlijk slechts een utopische gedachte)

Utopisch? Enkel als leerkrachten (in spe) niet meer bereid zijn om de moed op te brengen om dit heikele thema - onverdraagzaamheid - aan te kaarten in de klas. Ook - en vooral!! - wanneer je als LK 'voelt' dat er op dat vlak iets broeit in de klas... Maar uiteraard is het makkelijker om Mr. Populair uit te hangen en dergelijke hete hangijzers 'vakkundig' uit de weg te gaan...

Ook de lerarenopleiding zelf blijft niet helemaal - helemaal niet? - buiten schot: de compojnent 'Algemene Vorming' ('Waarden?') staat serieus onder druk, want meer specialisatie (het 'wat') is vereist voor nog slechts twee vakken... De vrijgekomen ruimte wordt doorgesluisd naar (nog) meer didactiek (het 'hoe'). Nadenken over het 'WAAROM' en het 'WAARTOE' van opvoeden/lesgeven (=de 'respectvolle burger' van Ans) is blijkbaar overbodig, maar kunnen op die manier racisme-en-meer-haat-predikende Vlaams Blokkers niet zonder probleem doorgaan als 'degelijke' leerkrachten? Ook en zelfs in scholen met een zogenaamd 'katholiek opvoedingsproject' (...waarbij iedereen zich inmiddels afvraagt waar dat laatste uiteindelijk nog voor staat, tenzij dan voor een aantal inhoudsloze begrippen als 'politiek-neutraal', wat de facto staat voor complete non-politieke stellingnames!)? En dat terwijl die VB'er wel degelijk zijn subversieve boodschap succesvol weet over te dragen, zij het dan impliciet, tussen de regels door, e.d.!

Het pedagogisch credo 'ervaringsgericht' & 'aansluitend bij de leefwereld van de leerlingen' heeft vanuit deze optiek tegelijk iets ongelooflijks dubbelzinnig; 'mijn bomma haar sacoche is vorige week gepikt door ne vuile zwarte' en 'de zon draait rond de aarde' zijn twee uitspraken die gebaseerd zijn op de 'onvolprezen' ervaring, maar elke 'natte vinger' voelt dat hiermee de grenzen van het criterium 'ervaring' bereikt zijn... Het tweede relativeert het criterium 'ervaring' als toetsteen van kennis maar kan relatief eenvoudig rechtgezet worden, bij het eerste is dit laatste allerminst het geval! Want enkel een 'deftige' tijd-ruimtelijke (re-)contextualisering van de oorspronkelijke (leerlingen-)ervaring kan ervoor behoeden om dergelijk betreurenswaardig 'fait singulier' te laten uitmonden in immer dezelfde veralgemeningen met steeds maar dezelfde bevolkingscategorieën als vermaledijde kop-van-Jut...

Zonder kennis-van-zaken - breder dan louter en alleen vakkennis welteverstaan! - en zonder 'moed' - 'Waarde'?, mét hoofdletter, tenzij je natuurlijk begint te zwaaien met de dooddoener 'politieke neutraliteit' om elke vorm van engagement vakkundig dood te knijpen - komt er uiteraard geen 'context'... komt er eigenlijk helemaal niets, want 'dat behoort niet tot mijn vakgebied', en 'Wat weet ik daar nu van', of nog: 'Manneke, dat is niet mijne rayon'!...

Met dit laatste zal het gegeven van de 'respectvolle burgers' waarvan sprake hierboven m.i. niet snel in zicht komen, zeker al niet in een tijd waarin ouders almaar minder tijd voor hun kroost hebben... De ouders wentelen af op het onderwijs, en het onderwijs wentelt af op...???

"The times, they are a changin'..." Tja...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden