17th March 2007, 16:27
|
Registered User
|
|
|
|
Nadat ik op het nieuws over de internationale bijeenkomst van een neonazistische organisatie hoorde; dacht ik meteen aan de fameuze ‘nazi-tweeling’ uit de Verenigde Staten. ‘Prussian Blue’ noemen de twee tieners zich. Grootgebracht met vertalen waarin Hitler steeds als de grote martelaar naar voor werd geschoven. Hun liedjes gaan ook over een nazi-wereld (een wereld die volgens hen veel beter is dan onze huidige maatschappij).
In hun geval kan ik de redenering van Bart over heropvoeding volledig volgen. Ze zijn opgevoed door een moeder die voor het slapengaan vertelde over Hitler, de grote weldoener. Een eigen mening hebben ze dus niet kunnen vormen. Maar de meisjes zijn nog jong. Zij kunnen inderdaad een ‘heropvoeding’ krijgen.
Maar hoe zit het met al de rest ... ?
Een verbod op racistische, negationistische en neonazistische organisaties is hoog nodig; alleen vraag ik me af in hoeverre het ook zal werken. Alles wat verboden is, wordt toch juist aantrekkelijker? Een verboden vrucht is altijd sappiger dan een andere.
En daarbij komt dat het voor hen (volgens mij althans) niet alleen gaat over het rebelse. Deze mensen geloven echt in hun doel. Ze geloven in een nieuw rijk. En zo’n geloof krijg je niet zomaar omgegooid. (Jammer genoeg)
Ik hoop echt dat er een verbod op zulke organisatie komt. Alleen vrees ik dat het niet genoeg is. Waarschijnlijk is het zo’n zaak zoals zovele. Als kleine burger kan je er niet veel aan veranderen. Enkel bij jezelf beginnen.
Hopelijk zijn er genoeg mensen die bij zichzelf beginnen en hun kinderen opvoeden tot respectvolle burgers. Misschien kunnen we onverdraagzaamheid zo stopzetten. (Al is dit waarschijnlijk slechts een utopische gedachte)
|