EINDELIJK iemand met gezond verstand. Elke keer opnieuw erger ik mij aan reportages over groeperingen die doen alsof Hitler nog besta en die met plezier zijn woord verder uitdragen. Ik kan er ook totaal niet bij dat die mensen daar zelf in geloven. (extreem geval op de foto: de Hitler van Kerkrade)
MAAR wat ik mij steeds bedenk bij zo'n beelden is NIET een verbod op deze groepen (ze gaan desnoods in het geniep door). Wel denk ik: Deze mensen moeten heropgevoed worden. Je bent ziek als je inderdaad overtuigd bent van zulke idealen. Dat is absoluut niet normaal en daar hebben die mensen waarschijnlijk weinig schuld aan. Dus is er nood aan iets om 'hun ogen te openen'.
-------------------------------------------------------------------
T'Sijen dient wetsvoorstel verbod neonazistische groepen in
Kamerlid Koen T'Sijen (Spirit) heeft zijn wetsvoorstel ingediend dat het mogelijk moet maken racistische, negationistische en neonazistische organisaties te verbieden. Oorspronkelijk werkte T'Sijen samen met kamerlid Claude Marinower (Open Vld) aan een voorstel, maar omdat de zaak te lang aansleepte, diende hij zelf een tekst in. De linksliberaal wil zo zijn collega's dwingen kleur te bekennen.
Met zijn document komt T'Sijen tegemoet aan de oproep van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld) om zo'n verbod uit te werken. De Spiritist en Open Vld'er sloegen daarop de handen in mekaar, maar zo'n verbod in een tekst gieten, bleek gemakkelijker gezegd dan gedaan.
T'Sijen wil een bijzondere regeling tot stand brengen die vergelijkbaar is met de regeling van de wet uit 1934 die een verbod op de privé-milities invoerde.
Voor de omschrijving van de neonaziorganisaties grijpt T'Sijen terug naar de omschrijving van extremistische groepen uit de wet van 1998 op de regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst.
Om te vermijden dat actieve leden van neonazigroepen de wet zouden omzeilen en hun activiteiten na een verbod zouden voortzetten in een nieuwe organisatie, wordt een bijzondere regeling van beslagname en verbeurdverklaring ingeschreven.
Het materiaal en alle voorwerpen van de organisatie, worden in beslag genomen.
Bron:
www.gva.be , vrijdag 16 maart 2007.