Voor alle duidelijkheid: Ik ben absoluut voor meer baby's. (en zal later dan ook mijn best doen)
Maar laten we even reageren op dit artikel:
Citaat:
De wereldbevolking groeit enorm en toch maken Europese overheden zich zorgen of er wel voldoende baby's worden geboren. Is dat terecht?
|
Ja, natuurlijk mogen we ons zorgen maken. Want het probleem is juist dat de wereldbevolking stijgt, niet door meer geboortes, maar doordat mensen langer leven.
Maar je komt natuurlijk in een vicieuze cirkel als je zegt: "Er moeten voldoende jongeren zijn om de oudere bevolking te onderhouden." Want des te meer kinderen er nu geboren worden, des te meer moeten er daarna geboren worden en daarna en daarna enz.
Feit is dat de andere kant zeker geen optie is nl. onze bevolking verminderen. Want wat er in dit artikel staat over het verminderen van de Nederlandse bevolking ... dat wil ik nog wel eens zien gebeuren. Dan ga je mensen serieus moeten overtuigen om langer te werken. Of je zal ingrijpende veranderingen moeten aanbrengen in het sociale zekerheidssysteem. Want anders is zoiets niet draagbaar.
Maar ik begrijp wel dat meer kinderen niet direct een oplossing is, zeker ook niet in het kader van deze aardse voorzieningen. Dus, dat is absoluut niet gemakkelijk!!! Ik kan niet zo direct een oplossing bedenken.
Ik zou me er zelf niet zo veel zorgen over maken. Ik kan me niet inbeelden dat mensen inderdaad aan 'de mensheid' denken als ze een kindje maken. En dus hoop ik op de natura van ons menselijk systeem.
Nog een klein detail: maak kinderopvang toch maar niet helemaal gratis!