Enkele post bekijken
Oud 8th March 2007, 10:34
sarabollen
Gast

Citaat:
Orgineel gepost door Barst
De ,,leerplicht vanaf zes jaar'' wordt ,,schoolplicht vanaf vijf jaar'': een jaar Nederlandstalige kleuterschool gevolgd hebben, wordt de voorwaarde om te mogen inschrijven in een Nederlandstalige lagere school. Voor Brussel is dat begrijpelijk, maar het zal ook gelden in de rest van Vlaanderen. Het zal weinig veranderen voor het merendeel van de Vlaamse gezinnen maar wel voor een deel van de Vlaamse gezinnen van allochtone oorsprong.

Volgens mij zou deze regelgeving een goede stap zijn. Ik geloof erin dat kinderen zo heel wat meer kansen kunnen krijgen. De drempel voor ouders om hun kind naar school te sturen, wordt op die manier kleiner.

Citaat:
Orgineel gepost door Barst
De minister denkt ook aan het invoeren van verplichtingen voor ouders om contact te onderhouden met de school van hun kinderen. Dat houdt steek. Een school kan maar goed werk leveren met leerlingen, als de ouders de school ondersteunen. Als die zich geen zier aantrekken van de school en ze niet waarderen, lukt het meestal niet met de kinderen.

Ik denk dat het contact tussen ouders en school niet alleen afhankelijk is van het feit of de ouders zich interesseren in de school van de kinderen. Naar mijn gevoel is de drempel voor de ouders vaak té hoog. De taal is volgens mij een grote barrière. Bovendien vind ik het begrijpelijk dat mensen situaties ontwijken waarin ze zich ongemakkelijk voelen, zich 'minder' voelen (door bv. niveauverschil) of wanneer ze zouden moeten toegeven dat ze de ander niet begrijpen, niet kunnen lezen, ...
Met citaat antwoorden