Enkele post bekijken
Oud 7th March 2007, 00:51
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Hartverwarmend moment

HARTVERWARMEND MOMENT

Vandaag een kort hartverwarmend moment beleefd. Op wandel naar de boekhandel lees ik de krant. Ik zie erin gedrukt staan dat het Vlaams Belang weer hard van leer trekt tegen al wat niet Vlaams is. Moslims, Turken, Marokkanen, u weet wel. Het zijn volgens het Belang allemaal radicalen die ons westers (christelijk?) waardensysteem willen ondermijnen en met een bomgordel om hun middel zijn geboren.

Enkele minuten later sta ik in een lange rij te wachten. Ik ken niemand van de mensen die samen met mij in de rij staan, en spreek eigenlijk ook niemand aan. Ze waren ook erg verschillend, mijn mede-wachtenden. Voor mij stond een oud vrouwtje van om en bij de zestig, drie of vier plaatsen na mij stonden drie jonge moslima's met bon in de hand.

En toch (noem mij pathetisch) voelde ik een symbolische verbondenheid met allen die daar voor hun gratis koran stonden aan te schuiven. Elk individu dat daar samen met mij in de winkel stond, toonde op zijn minst de bereidheid om een grondiger kennis van de islam te verwerven. Ook al lezen we met zijn allen onze gratis koran niet, ook al grasduin ikzelf er alleen wat in. Een ding was duidelijk: iedereen in deze rij deelde de overtuiging dat de islam niet kan zijn zoals we hem voornamelijk uit extreemrechtse hoek voorgeschoteld krijgen. Dat de nuances van de islam ons onthouden worden. Dat Mohammed het dan misschien toch niet zo vreselijk strijdlustig uitgedrukt zou hebben.

Het was een schoon moment. Ik wandelde buiten met een boek rijker en een strijdlustige zon wrong zich tussen de wolken door.

Karel Deknudt (Deerlijk), lezersbrief DS, 06-03-2007