Enkele post bekijken
Oud 1st March 2007, 12:48
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

(Met dank aan Barst voor het verduidelijkende artikel.)

Ik vind het nogal een moeilijke kwestie. Allereerst valt het mij op dat zo'n wachtuitkering toch relatief laag is. Zeker het laagste uitkeringsniveau (381,42 euro), dat is bijna onaanvaardbaar. (onder het leefloon! Zelfs dat leefloon ligt al onder de armoedegrens in België!)

Maar goed, het is natuurlijk ook de bedoeling dat mensen na hun studies (of zeer korte werkperiode) op zoek gaan naar een nieuwe job. Zelf zou ik niet bepaald tevreden zijn met pakweg 400 ŕ 500 euro in de maand. In dat opzicht zou ik juist denken dat heel veel mensen met een wachtuitkering sterk op zoek zijn naar een job.

Uit de cijfers blijkt echter dat er toch veel mensen zijn die langer dan 1 jaar met zo'n wachtuitkering rondkomen. Dat vind ik toch wel opmerkelijk lang! In principe zou ik dan eerder denken dat er gewoon geen werk te vinden valt. (misschien bepaalde studierichtingen die achterhaald zijn?)

Ik weet het dus niet goed.
Ik zou alvast de wachtuitkering niet afschaffen. Ze is volgens mij laag genoeg om mensen aan te zetten werk te zoeken. Ik zou ze ook niet optrekken. Maar misschien op zoek gaan naar andere factoren die het grote aantal wachtuitkeringen verklaren. (zoek in het spanningsveld opleiding - werk)

(btw.: Er wordt hier wel gestemd, maar niemand verdedigd zijn stem!Komaan eh! )