Enkele post bekijken
Oud 28th February 2007, 23:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Chevalier moet omstreden mandaten opgeven

Chevalier moet omstreden mandaten opgeven

Pierre Chevalier moet van Karel De Gucht zijn mandaten bij de groep-Forrest opgeven.

BRUSSEL. Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (Open VLD) kondigde op 25 januari in het parlement aan dat Chevalier bijzonder gezant zou worden in het kader van het Belgisch lidmaatschap van de VN-Veiligheidsraad. Eerder was Chevalier al bijzonder gezant naar aanleiding van het OVSE-voorzitterschap van België.

NGO's als 11.11.11 en Broederlijk Delen namen die benoeming zwaar op de korrel. De Open VLD-senator is via de bvba Pierre Chevalier immers al jaren bestuurder bij George Forrest International (GFI). Na een voor GFI belastend dossier in tijdschrift MO* smeerde Forrest MO* en de twee ngo's zelfs een proces en een forse schadeclaim aan het been.

De groep van zakenman George Forrest is een belangrijke speler in de Congolese mijnbouw. In augustus 2005 keurde president Kabila bijvoorbeeld drie megacontracten goed met buitenlandse privé-partners, waaronder GFI. Hiermee deed Kabila als interim-staatshoofd in één klap zeventig procent van de gekende koperreserves van Congo van de hand. Daarmee ging hij in tegen de aanbevelingen van een onderzoekscommissie van het Congolese overgangsparlement en van internationale experts aangetrokken door de Wereldbank. Forrest is ook de grootste geldschieter van de partij van Kabila.

De Gucht kondigde vorig jaar aan dat België van plan was het lidmaatschap van de Veiligheidsraad te gebruiken om het beheer van de mijnsector in Congo op de internationale agenda te plaatsen. De benoeming van Chevalier kon volgens de Open VLD-minister geen aanleiding geven tot belangenvermenging omdat de senator niet zou worden betrokken bij het dossier Congo.

Chevalier is echter niet langer gewoon bestuurder. Op 12 januari was hij immers benoemd tot gedelegeerd bestuurder bij GFI en twee andere vennootschappen van de groep-Forrest. Die benoeming werd maandag in het Staatsblad gepubliceerd, zoals De Tijd gisteren berichtte.

De minister van Buitenlandse Zaken vroeg zijn bijzonder gezant dinsdag ontslag te nemen uit al zijn functies bij de groep-Forrest ,,om elke zweem van twijfel over mogelijke belangenvermenging weg te nemen'', aldus Buitenlandse Zaken.

,,Ik heb spontaan ontslag genomen'', aldus Chevalier. ,,Nochtans heb ik mijzelf niets te verwijten. Ik heb geen enkele fout gemaakt, ook geen inschattingsfout.'' De Open VLD-senator is boos over wat hij de selectieve verontwaardiging van een bepaalde pers noemt. ,,CD&V'er Jean-Luc Dehaene mocht vice-voorzitter zijn van de Europese Conventie en bestuurder bij Interbrew en L&H. Maar daarover hoor ik niemand. Terwijl Interbrew delokaliseert en iedereen weet wat er met L&H is gebeurd. Karel Van Miert (SP.A) is trouwens bestuurder bij De Beers, bekend van de bloeddiamanten.''

Buitenlandse Zaken bevestigde gisteren dat Chevalier kandidaat is voor de post van secretaris-generaal voor de minderheden bij de OVSE. ,,56 landen moeten zich daarover uitspreken. Ik maak mij geen enkele illusie'', reageerde Chevalier.

In 1990 moest Chevalier opstappen als SP.A-staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid. In 2002 werd hij gedwongen ontslag te nemen als VLD-staatssecretaris voor Buitenlandse Handel.

DS, 28-02-2007